Norsk miljonär sponsrar Blågult

Rune Brandstadmoen: Succén i München var bara början

1 av 2 | Foto: JAN JOHANNESSEN
Rune Brandstadmoens företag Lindorff lägger mellan fyra och fem miljoner på sponsring. En stor del går till Christian Olsson, Erica Johansson och Stefan Holm.
SPORTBLADET

Här är norrmannen som öser miljoner över de svenska friidrottarna.

Rune Brandstadmoen, koncernchef på norska företaget Lindorff.

- Vi lägger mellan fyra och fem miljoner på sponsring och en stor del av pengarna går till svenska friidrottare, säger han.

- Och det kommer att bli ännu mera i framtiden.

Svenska friidrottsförbundet har letat sponsorer i flera år utan att lyckas.

Men samtidigt råder ett nytt sponsorklimat, där företagen väljer att sponsra de aktiva direkt i stället för att gå via deras förbund.

I dag sponsrar norrmannen Rune Brandsatadmoen Christian Olsson och Erica Johansson - och i veckan skrev han kontrakt med höjdhopparen Stefan Holm.

Det handlar om miljonsummor.

- Jag tror på svensk friidrott. Det som hände i München i somras är bara början. Jag tror det kan bli ännu större framgångar i VM i Paris i sommar och i OS i Aten nästa år. Och vi kommer att satsa ännu mer i Sverige i framtiden.

Sponsrade Trine

Rune Brandstadmoen har alltid gillat friidrott och under de norska storhetsåren på 90-talet sponsrade han bland andra namn som spjutstjärnan Trine Hattestad och sprintern Geir Moen. Båda är idag anställda av Lindorff.

- Det ingår i vårt sätt att jobba. Idrottsmän är en enorm resurs även i näringslivet. De är energiska och målmedvetna hela sin karriär. Sedan tar det plötsligt stopp och många har väldigt svårt att klara övergången till vardagslivet. Vi vill ta tillvara de kvaliteter de haft som idrottare. Trine och Geir är utmärkta exempel på det.

Men i dag är det norska friidrottsundret över.

Och Rune Brandstadmoen har vänt sig till Sverige med sina sponsormiljoner.

Varför Sverige?

- Det är den marknad där vi expanderar mest för närvarande.

Men det finns knappt en svensk som vet vad Lindorff är?

- Nej, men det här är ett sätt att sprida företagsnamnet. Men vi satsar inte på det här för att synas i tidningar eller på tv. För oss handlar det i första hand om att kunna använda de här idrottarna vid våra kundkontakter.

- De är bra representanter för Sverige.

Omsatte en miljard

Lindorff sysslar med kundrelaterade tjänster till andra företag och omsatte en miljard i fjol och hade en vinst på 100 miljoner före skatt.

Norska kronor, vilket ger ett påslag med 25 procent översatt till svenska.

Hur väljer ni vilka ni ska sponsra?

- I Stefan Holms fall var det för att han är världens bästa höjdhoppare och en stark profil. Men vi väljer också att satsa på talanger som ännu inte slagit igenom. Så var det med Christian Olsson, som vi satsade på redan långt innan han fick sitt genombrott. Men vi sticker inte bara en sedelbunt i handen på dem vi sponsrar. Vi vill hela tiden ha en dialog och ett samarbete.

Stefan Holm är definitivt glad över sitt nya sponsorkontrakt.

- Ja, för mig betyder det mycket.

- Det är bonusbaserat, så går det riktigt bra blir det en hel del pengar.

Mats Wennerholm