Mångmiljonär - på sitt namn

Carolina Klüft - numera ett varumärke

SPORTBLADET

Carolina Klüft kan bli ett nytt klädmärke - eller kanske ett skitgubbe-spel.

Klüft tjänar miljoner på att hon nu skyddar sitt namn som varumärke.

- Det är ett smart drag, väldigt smart att göra det här, säger varumärkesexperten Jan Källman.

Carolina Klüft har varumärkesskyddat sitt namn. Nu kan hon börja sälja produkter i sitt eget namn och tjäna miljoner.
Carolina Klüft har varumärkesskyddat sitt namn. Nu kan hon börja sälja produkter i sitt eget namn och tjäna miljoner.

Carolina Klüft säger att hon inte bryr sig det minsta om pengar. Hennes pappa och manager, Johnny Klüft, tänker i alla fall på framtiden.

Redan i slutet av förra året lämnades en ansökan in om att skydda varumärket Carolina Klüft in till Patent- och Registreringsverket. Nyligen godkändes den och om ingen kan invända vinner beslutet laga kraft om knappt tre månader.

- Hon kan trygga sin försörjning för resten av livet. Men vad det handlar om i miljoner är svårt att avgöra, säger Jan Källman.

Han är kommunikationsrådgivare på Comvision AB och jobbar mycket med att hjälpa idrottare och idrottslag i varumärkesfrågor.

Medveten generation

Han menar att Carolina Klüft tillhör en ny mer medveten generation idrottare.

- Den är dom första som tänker i dom här banorna redan som idrottare, att dom är ett varumärke också. Det har gått väldigt fort. Martin Dahlin och Tomas Brolin började inte fundera på det förrän karriären var slut, säger Källman.

Carolina Klüft kan genom skyddet skapa egna produkter och blir inte beroende av att bara stå som reklampelare till andras produkter.

Jämför med Borg

Det kan ge betydligt mycket mer.

- Man kan jämföra med Björn Borg. Nu har det visserligen varit mycket bråk kring varumärket. Men det lever kvar och dom som köper det i dag vet knappt om att han varit tennisspelare.

Klüft ansökte också om att varumärkesregistrera hennes smeknamn Carro.

Men ansökan gick inte igenom.

- Det fanns en invändning som dom inte gjorde någonting åt och då förföll det ärendet, säger advokat Monique Wadsted.

Hon arbetar på den advokatfirma som nu företräder Carolina gentemot PRV.

Efter att de tagit över har en ny ansökan lämnats in. Men enligt PRV lär det ta fyra-fem månader innan beslut kan tas i frågan.

Och det är krångligare att registrera smeknamnet.

- Carolina Klüft är ett ovanligt egennamn och jag har svårt att se att någon ska ha invändningar mot det. Carro är ett namn, som Anna eller Marie. Det kan finnas en massa produkter som säljer på märket Carro. Men det brukar gå att lösa, säger Wadsted.

Produkter som Carro kan lansera

Johan Rikner