JVM-guld – rena guldklippet för Flinck

SPORTBLADET

Superkastet gav Sofi Flinck ett JVM-guld.

Men också helt nya förutsättningar att leva på sin idrott – om hon agerar rätt från början.

– Det har varit ett vakuum i svensk friidrott fram till nu, det ger den här tjejen större chanser att brejka på alla fronter, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon.

Sofi Flinck efter guldet.
Sofi Flinck efter guldet.

Sofi Flinck gick från totalt okänd till ett av våra största friidrottshopp på en kväll.

När hon vaknade var det till en ny och omtumlande verklighet. Tillsammans med pappa och tränare Vesa Jämsä spenderades större delen av dagen på hotellet för att ta in allt som hänt.

– Vi försöker smälta det som hänt, hjärnan funkar väl inte riktigt som den ska i dag, säger Vesa Jämsä.

Guldet gör att Sofi Flinck nu tillhör en exklusiv skara svenska friidrottare tillsammans med Angelica Bengtsson, Carolina Klüft och Susanna Kallur. En sådan framgång betyder också nya förutsättningar på sponsor och varumärkesfronten.

Där har det nämligen varit helt tomt fram till nu.

– Det har i princip inte varit något alls. Det är väl en del vi hoppas kan bli lite bättre efter det här, det behövs ju, säger Vesa Jämsä som även i den närmaste framtiden kommer sköta planeringen av dotterns karriär.

FAKTA

Varumärkesexpertens tips

Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån Passion Lab ger nya friidrottsstjärnan råd på vägen:

Börja i tid: "Hon är ju väldigt ung så hon har framtiden för sig, Men jag har pratat med väldigt många idrottsmän och kvinnor som vittnar om att de borde tänkt på varumärkesfrågan mer under sin aktiva karriär."

Hitta en erfaren rådgivare: "Det finns två kategorier av rådgivare som kan bli ett problem. Ena kategorin är vissa agenter som inte är helt tillräkneliga och fula fiskar som rör sig i idrottsområdet. Den andra kategorin föräldrar som kan lita på till 100 procent men som kanske inte har kunskapen. Inget ont om föräldrar, vissa har gjort ett kanonjobb, men jag tycker det är lite anmärkningsvärt att idrottsmän hamnar med konstiga rådgivare som inte är etablerade personer som kan de här frågorna."

Välj vad du vill stå för: "Skapa en plan tillsammans med din rådgivare om och vad du vill göra, vad man själv vill stå för och vem man är och sen bestämma sig för vilka sammanhang man själv vill synas i."

Sök upp egna sponsorer: "När man få ett supergenombrott som exempelvis Moa Hjelmer så trillar vissa sponsorer in nästan direkt men det handlar om att själv vara uppsökande och hitta sponsorer som man kan stå för. Det blir en större trovärdighet om man jobbar med varumärken som man själv tycker om."