Aftonbladet
Dagens namn: Valdemar, Volmar
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.

Petades – efter alla felsägningar

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

Tittarstorm mot sportankare

Fick sparken efter för många felsägninga

DAEGU. Felsägningarna fick tittarna att rasa.

Till slut tvingades Channel 4 agera.

Nu har Ortis Deley, 38, petats som kanalens tv-ankare under VM-sändningarna i Daegu.

Brittiska reklamkanalen Channel 4 sänder friidrotts-VM för första gången efter att statliga BBC stått som värd i 27 år och utlovade ”ett innovativt sätt att sätta följa live-idrott”.

Tittarstorm

Men sändningarna har inte fallit tittarna i smaken – och programledaren Ortis Delay, som tidigare varit värd för ett barnprogram, har orsakat tittarstorm. Klagomålen har rasat in när Deley antingen kallat sina egna kommentatorer för fel namn, snubblat på tungan när han ska uttala friidrottarnas namn, eller helt enkelt varit så dåligt påläst att han har behövt stirra ner i papprena och läsa innantill.

Ofta blev det så pinsamt att kanalens expert, förre sprintstjärnan Michael Johnson, skämdes.

”Bara Gud vet...”

Den ena blundern från Deley följdes av nästa och det blev så många att samtliga har klippts ihop och lagts ut på Youtube.

”Att sätta en barn-tv-presentatör som ansvarig för årets största sportevenemang?! Bara Gud vet hur Channel 4 tänkte!”, skriver en läsare.

”Cheferna på Channel 4 får ta skulden för den här förnedrande händelsen”, skriver en annan.

För cheferna på Channel 4 blev situationen till slut ohållbar. De har nu petat Deley som tv-ankare till förmån för Rick Edwards.

– Ortis Deleys roll under friidrottssändningarna från Sydkorea har minskats, men han kommer att fortsätta att vara i rutan under resten av mästerskapet, säger en taleskvinna för Channel 4 till Daily Mirror.

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Om Aftonbladet

Populära bildspel via Shootitlive