TV-publiken ökar – och de borde stanna i sofforna

SPORTBLADET

TULSA

Golf är den snabbast ökande idrotten på amerikansk tv.

Tittarandelen i US Open har ökat med mer än 50 procent på fem år.

Det är värt mångmiljardbelopp.

Klassiska TV GUIDE har fyra olika versioner av sitt omslag den här veckan. De visar Tiger Woods och hans fyra senaste Majors.

Allt fler ser golf på tv.

NBC, som direktsänder 18 timmar US Open över USA, har placerat ut 48 kameror och anlitat nio tidigare US Open-mästare som kommentatorer runt Southern Hills.

De flesta andra idrotter backar i antalet tv-tittare.

Golfen ökar.

Undersökningar visar att sändningarna från US Open ökat med 53 procent på fem år, samtidigt som World Series och Super Bowl backar.

Och bland de allra största idrottsevenemangen i USA finns plötsligt två golfturneringar högt upp på Top 10-listan.

Tidpunkten är perfekt. Senare i sommar säljer PGA-ledningen ett nytt kontrakt för sändningsrättigheterna efter säsongen 2002.

Prislappen blir hög.

PGA-cheferna och pamparna på tv-bolagen vet att Tiger Woods, Sergio Garcia, David Duval och de andra är kvar en bra tid framöver. Andelen tittare väntas stiga med ytterligare ett hundra procent de närmaste två åren.

Det nya sändningskontraktet väntas bli värt över tio m i l j d a r d e r kronor.

Idrottspubliken i USA är ofta bättre än i något annat land – för att den ibland kan vara riktigt korkad.

35 000 åskådare kliver in genom grindarna till US Open på Southern Hills varje dag. Men många kan ingenting om golf och väljer, precis som många åskådare gjorde i Atlanta-OS, att applådera åt ALLT.

Minsta chip eller den kortaste putt betyder applåder och uppmuntrande rop.

När Tiger Woods gjorde en dubbelbogey under sin andra runda log han besvärat då publiken jublade efter putten. I England, eller Sverige, hade det varit tyst runt green.

Publiken jobbar hårt i hettan

Men – liknande jubel för en okänd spelare kan bli ett lyft. Publiken i Tulsa arbetar hårdare än jag sett någon annanstans. Hettan kan vara olidlig, köerna långa och åskådarna följer troget med sina favoritspelare.

Inte ser de så mycket heller, det är femdubbla led med åskådare.

Massan som följer Tiger Woods är större än i en fullsatt ishall i elitserien i ishockey.

Och den är ständigt i rörelse. Men de flesta jag talat med säger:

– Nu kan jag säga att jag varit här. Dom andra dagarna ska jag se på tv, soffan där hemma är den bästa platsen att se golf.

Tiger, Tiger... nu är jakten över.

Plötsligt är prischecken på tio miljoner kronor tillgänglig för en hel klase med förvånade spelare.

Inspelen på det svåra 18:e hålet avgör i natt.

Det blir ett bra tv-drama.

Thomas Tynander