Från tråkig till glödhet

Sörenstams marknadsvärde stiger: Hon visar att hon kan vara ball

1 av 2
SPORTBLADET

Annika Sörenstam stärker sitt marknadsvärde enormt genom att spela mot herrarna.

Både pr-mässigt och ekonomiskt och både på kort och lång sikt.

Det säger flera ledande experter på pr och varumärken.

Beslutet att spela mot världens bästa manliga golfspelare kan vara det smartaste Annika Sörenstam fattat.

- Absolut. Det som gjort att hon aldrig blivit riktigt stor i alla folklager är att hon ses som så tråkig. Nu har hon visat att hon kan vara ball, säger Jan Källman på pr-företaget Comvision.

Han är en av företagets ansvariga inom affärsområdet Brands Index Sport.

-Det här stärker hennes marknadsvärde betydligt. Det spelar inte så stor roll om hon spelar dåligt. De flesta tror ju inte ens att hon ska gå vidare, säger Källman.

Får nya sponsorer?

Jan Källman tror att Sörenstam kommer att få nya sponsorer.

- Framför allt kan det bli andra sponsorer som tittar på henne än tidigare.

En kvinna på manligt territorium är ofta säljande, säger Källman.

- När vi indixerar varumärken blir det alltid en extra poäng om det är en kvinna. Det gäller inom näringslivet och det gäller inom idrotten.

Framför allt kan Sörenstams gästspel på herrtouren betyda mycket för hennes framtid, tror Jan Källman.

- Hon får en ny roll . Att hon utmanar golfgubbarna gör henne till lite av en ambassadör. För henne är en meningsfull tillvaro efter golfen säkert viktigare än ännu mer pengar.

Olof Skipper, beteendevetare och golftränare för bland andra Jesper Parnevik, tror däremot att pengarna kan ha betydelse.

- Jag är bra på att bedöma människor, det är mitt jobb. Jag såg en intervju med Annika och utan att dra för stora växlar på den kan jag säga att jag slogs av att det verkade som om hon var väldigt sugen på att tjäna pengar.

Olof Skipper säger att han sett många inom golfen - där det rör sig om så stora summor hela tiden - bli pengafixerade.

- Det har blivit mycket mer så mot för bara fem, tio år sedan.

Skipper tror också att Sörenstam kan stärka sitt marknadsvärde genom sin medverkan, oavsett hur det går.

- Hon är redan ett så starkt namn att all mediauppmärksamhet gynnar henne.

Carl Thorfinn är jurist och varumärkesexpert, däribland på sportvarumärken.

- Jag tror att det är en stor utmaning för henne. Men det är också en pr-grej.

Thorfinn tycker dock att Sörenstam skulle utnyttja tillfället bättre.

- Den dag hon slutar är hon inte så intressant för sponsorerna längre. Hon borde bygga sitt eget varumärke i stället för sponsorernas. Nu ökar hon sitt marknadsvärde och ökar sponsorintäkterna, men det är relativt kortsiktigt.

Jennifer Wegerup