Sörenstam skriver nya miljonkontrakt

Sponsorerna i kö efter hysterien: Annika är rena drömmen

SPORTBLADET

AURORA, ILLINOIS

Annika Sörenstam fick inte ett öre för sin insats i herrgolfens PGA-tävling i Texas.

Ändå väntas hon kamma hem mer än segrarens check på 7,2 miljoner kronor.

Företagen står i kö för att få skriva reklamkontrakt med den svenska stjärnan.

TILLBAKA PÅ DAMTOUREN Efter att Annika Sörenstam gjort succé både som person och spelare i herrtävlingen på the Colonial kan hon välja och vraka mellan sponsor-anbuden. Hennes lättsamma sätt att hantera media har gjort henne till en av de hetaste kvinnliga idrottarna - och företagen i USA står på kö för att skriva kontrakt med svenskan.
Foto: REUTERS
TILLBAKA PÅ DAMTOUREN Efter att Annika Sörenstam gjort succé både som person och spelare i herrtävlingen på the Colonial kan hon välja och vraka mellan sponsor-anbuden. Hennes lättsamma sätt att hantera media har gjort henne till en av de hetaste kvinnliga idrottarna - och företagen i USA står på kö för att skriva kontrakt med svenskan.

Just nu förhandlar Sörenstam om ett sponsoravtal med den bank som gav henne inbjudan till herrtävlingen, Bank of America.

På gång har hon enligt Daily Herald också ett kontrakt med ett av USA:s största läskbolag.

Det uppges bara vara början.

Sättet hon förde sig på när hon stal uppmärksamheten under herrtävlingen i Fort Worth har gett henne en unik PR-position bland världens idrottskvinnor.

Charmig och trovärdig

- Hon är rena drömmen för det företag som söker en trovärdig, charmig och framgångsrik taleskvinna, säger David Carter på Los Angeles-baserade Sports Business Group.

Bara timmar efter att svenskan missade cutten med fyra slag i Texas försökte hennes agent värdera det intryck hon gjort.

- Det är stort. Men jag vet inte hur det ska räknas. Hon är betydligt lättare att sälja än för fyra månader sedan och hon är betydligt lättare att sälja nu än för 72 timmar sedan.

Än håller den så kallade "Annika-effekten" i sig.

Till LPGA-tävlingen här i Aurora som inleds i morgon har biljettförsäljningen skjutit i höjden. Antalet journalister som ska bevaka tävlingen är dubbelt så många som i fjol.

"Mycket större nu"

För Sörenstam innebär det att hennes värde som reklampelare stiger.

- Hon är så mycket större nu än vad hon var förut, säger Larry Dorman, talesperson för golfbolaget Callaway.

Företaget har kontrakt med Sörenstam till och med 2004.

- Men jär övertygad om att vi inleder förhandlingar om en förlängning långt tidigare, säger han.

Svenskans kontrakt med Mercedes är inne på tredje året. Också där står hon högt i kurs efter äventyret i Texas.

"Går hem överallt"

- Hon gick hem överallt, oavsett kön och ålder, säger företagets vice marknadschef Michelle Cevantez.

Enligt marknadsförararen David Carter ger det Sörenstam rena drömpositionen inför framtiden.

- Även om hon ger sig på verksamheter utanför golfen kommer hon fortfarande att kunna nå allmänheten, säger han.

Annikas sponsorer:

Här är de bolag och branscher som Annika Sörenstam redan har reklamkontrakt med:

Magnus Sundholm