Annikas nya grepp: Ska designa smycken

SPORTBLADET

RANCHO MIRAGE

Världsettan Annika Sörenstam investerar i egna varumärket ”Annika”.

Och vill designa – smycken.

– Vi har precis börjat och dom ska göras i Sverige, säger hon till Sportbladet.

Ny karriär Annika Sörenstam designar smycken som ett led i att utveckla sitt varumärke.
Foto: AP
Ny karriär Annika Sörenstam designar smycken som ett led i att utveckla sitt varumärke.

Efter åtta år som världsetta är Annika Sörenstam långt från trött på sin golf. Men nu investerar golfstjärnan i ett samarbete med amerikanska varumärkesexperter. ”Annika” ska lanseras internationellt.

Det avslöjade Annika Sörenstam i natt:

Jag vill så ett frö för den dag jag inte spelar golf, så jag kan göra någonting annat, sa hon.

Till en ny nivå

– Vi har bara jobbat några månader så det är precis i början. Men vi ska ta arbetet med varumärket till nästa nivå nu. Jag tycker det är jättekul.

Hur kommer vi att märka av ditt varumärke om tio år?

– Det ska associeras med sånt som jag står för. Det kommer att vara golfdesign, en golfskola, kläder, kanske restaurang...

– ”Annika” ska bygga på nyckelord som kvalitet, sport, feminint och jämnhet.

Så då kommer du att syssla även med annat än golf, efter karriären?

– Ja, vi jobbar också med att ta fram smycken. Det är något vi precis har börjat med och det ska göras i Sverige.

Varumärket ”Annika” bedöms vara värt flera hundra miljoner kronor.

Thomas Tynander