Annika ™

Affärskvinnan Sörenstam: Jag måste vara skärpt, nu är det business

Foto: PONTUS HÖÖK
SPORTBLADET

ORLANDO

Så här har du aldrig sett världsettan Annika Sörenstam, 36.

Som affärskvinna.

Egna varumärket ”ANNIKA” är hennes nya karriär.

– Jag är ju en tävlingsmänniska och nu vill jag utveckla mina intressen utanför golfen, berättar hon.

Här står Annika Sörenstam uppställd för affärer. Extraknäcken tar allt mer av hennes tid vid sidan av golfen. Hon satsar stora pengar i sina investeringar, och har redan anställt sin sambo Mike som manager för varumärket ”ANNIKA”.

– Hade Annika inte spelat golf hade hon säkert varit vd för ett företag, så tuff och fokuserad är hon. Inget snack om nåt annat. Problemet är att hon vill ha total kontroll, precis som vid ett golfslag, och jag försöker få henne att förstå att resultat kan dröja, säger Mike.

Flera heltidsanställda

Annika har ytterligare tre heltidsanställda som i första hand ska hjälpa henne att driva ”The Annika Academy of Golf & Fitness” som i april invigs på exklusiva Reunion Resort & Club, i hemstaden Orlandos utkanter.

– Jag fick idén under en vinter för fem år sen. Jag började göra lite egna ritningar, även om jag inte kan rita, men jag försökte planera hur området för en golfskola skulle behöva se ut, med byggnader och övningsplatser och annat.

Vi träffas inne på välbevakade Lake Nona, bostadsområdet som varit Annikas hem i många år. Det är här hon ska ha sin bas även för nya karriären.

Älskade projekt

– Senaste två åren har allt gått snabbt, fortsätter hon. Jag har jobbat mycket med arkitekter och det varit många email och telefonsamtal och ritningar som faxats fram och tillbaka, när jag varit ute och tävlat.

Förra året var inte lika lyckat som tidigare säsonger. Stördes du av allt arbete med akademin eller andra sidoprojekt?

– Klart att jag inte var nöjd med förra året, men om man kan säga att det varit för att jag sysslat så mycket med annat vet jag inte. Men jag var harmonisk, för jag älskar ju mina sidoprojekt. Men om jag bara hade fokuserat på golfen kanske jag inte haft så mycket roligare heller...

Men när du hade det som jobbigast runt skilsmässan för två år sedan var det bara golf och du gjorde dina bästa säsonger någonsin?

– Ja, då gick det bra. Men nu känner jag harmoni och vill pyssla med det här istället. Så som jag fokuserade på golf runt skilsmässan hade jag bara orkat en viss tid. Men just då behövde jag väl golfen för att peppas upp när livet inte var bra.

Vilka ska ha råd att gå din golfskola, för den blir väl exklusiv och dyr. Blir det bara koreanska 15-åriga tjejer med förmögna föräldrar?

– Det blir alla möjliga människor, i alla åldrar, och de går kurser på två eller tre dagar. Men jag har pratat även med svenska golfförbundet för att kunna erbjuda utbildning och hjälp även till folk där hemma.

Kommer svenska ungdomar att ha råd?

– Vi kör den biten lite annorlunda, det där löser vi för dem. Så det är verkligen inte bara för rika koreanska tonåringar...ha ha.

Hur ser du på din egen turnering i Sverige?

– Jag är väldigt stolt över att ha den. Mitt mål är att vi satsar så stort tillsammans att det blir en av Europas största. TPC:n är viktig för mig.

Du har alltid varit ett kontrollfreak. Det blir mycket jobb med varumärket även i sommar, när du tävlar?

– Ja, för kontrollfreak är jag fortfarande! Men jag måste lära mig att släppa lite på det och lita på gruppen. Men de lämnar rapporter till mig...så jag hänger med på vad som händer. Annars skulle jag bli galen.

Du har förändrats. Tidigare var du alltid ganska blyg och trivdes inte alls med uppmärksamhet, men nu lanserar du ett eget varumärke och planerar att synas och höras även efter karriären?

– Ja, och det talar ju mot hur jag egentligen varit, men jag är ju en tävlingsmänniska och vill jobba hårt och bygga och utveckla. Det här med varumärket handlar inte om ”titta på mig, här är jag”, utan mer att jag själv ska kunna utvecklas och i det här faller mer kanske arbeta i kulisserna än jag gjort på golfbanan.

Du har ett ganska bra liv här i Florida?

– Jag har världens bästa liv. När jag väl åker in här på Lake Nona så känner jag ett väldigt behagligt lugn, då vet jag att ”nu är jag hemma, det här är mitt ställe”. Här har jag många vänner som jag äter middagar med, eller kanske bara spelar kort med en kväll och dricker vin och har det skoj.

– Jag älskar ju livet. Jag ligger ofta på kvällarna och funderar alltid på vad jag ska göra nästa dag och planerar ”det ska jag göra och sen det och det”. Jag är ju aldrig still, jag sitter sällan och ser en film eller läser en bok.

För ungefär fem år sedan berättade du att golfen gjorde att du fick offra mycket av det sociala livet, med vänner och fritid. Har det förändrats?

– Jag gjorde det då, men det har förändrats senaste åren. Efter skilsmässan var jag väldigt ensam och umgicks med mamma och pappa och vänner och ville inte sitta hemma. Många kompisar sträckte ut händerna och brydde sig om mig och ville att jag skulle må bra och det var kul.

Men har du behållit alla de vännerna trots att Mike flyttat in i huset?

– Ja, vi umgås med mycket folk. Han är väldigt social.

Några minuter senare är intervjun över och världsettan kastar gillande blickar in i fotografen Pontus Hööks kamera. Klädd som för ett affärsmöte är Annika Sörenstam som hämtad från Wall Street och erkänner att hon trivs i kläderna:

– Det

känns riktigt, riktigt bra. Ibland kommer jag så här till mina sponsormöten och i början kände de knappt igen mig, ha ha.

Kan du beskriva känslan du känner i högklackat och affärskläder?

– Att jag betyder nåt. Och att jag måste vara skärpt; nu är det business, inte golf. Sen gäller det ju att visa att man är boss också. Vara lite ”chefig”!

Se även: