”MAKT & RIKEDOM – PENGAR & AFFÄRER”

ANNIKA – DEL FYRA AV SJU

Foto: PONTUS HÖÖK
SPORTBLADET

Från ung och blyg till vältränad och överlägsen. Sportbladet har i tre delar berättat historien om golftjejen som efer millennieskiftet tog över som en av tidernas största stjärnor.

Med framgången följde också en förmögenhet som skall förvaltas.

Här är fjärde delen i artikelserien om fenomenet Annika Sörenstam.

500 miljoner kronor?

Mer?

Bara hon själv, och hennes rådgivare vet.

Men det är rimligt att uppskatta att Annika Sörenstam har spelat in en bra bit över en halv miljard kronor, på och utanför golfbanan. Kanske är det så mycket som 600 miljoner, skriver tidningen Svensk Golf.

Bara de senaste fem åren har den förra världsettan plockat hem 275 miljoner kronor i uppdrag vid sidan av tävlandet, enligt amerikanska Golf Digest.

Det är enorma pengar, för att vara en svensk idrottare.

Och visst är det enkelt och förbluffande att frossa i siffror – och allra helst pengar, när det gäller Annika Sörenstams karriär.

Hon har spelat in 22 573 192 dollar i prispengar – en summa som hade betytt en 15:e plats på herrarnas penninglista på PGA-touren, genom alla tider. Hon toppar förstås alla tiders penninglista på damernas USA-tour, hela åtta miljoner dollar mer än tvåan, gamle ärkerivalen Karrie Webb.

Vad gör hon då med alla sköna dollar?

Det började bra redan första årets som proffs, 1992. Annika hoppades på 250 000 kronor i årsinkomst, för att få allt att gå runt, men drog in fyra gånger så mycket. Tidigt skrev hon kontrakt med idrottsagenturen IMG, och bankboken började så sakta att fyllas på, månad efter månad. IMG tog hand om nya sponsorer.

En av dem var klubbtillverkaren Callaway som tog bland annat över Sörenstams första kontrakt med Titleist.

Sommaren 1995 brann det till ordentligt. Annika Sörenstam chockvann US Open i Colorado och nu blev sponsorerna tyngre – utom i Sverige. Svensk Golf avslöjar i sitt senaste nummer att bara ett enda svenskt företag hörde av sig efter segern i US Open; Ericsson, men de ville inte använda Sörenstams namn i Europa eller USA!

– Det var lite konstigt, men Ericsson skulle lansera en ny telefon på den japanska marknaden och ville bara ha med Annika att göra där, inte i hennes hemland, säger Sörenstams förre IMG-kontakt Björn af Klercker till golftidningen.

Annika Sörenstam har i dag tio tunga sponsorkontrakt, med bland andra Rolex, Callaway, Kraft Food och Golf Digest. Under de största åren gav kontrakten i den storleken mellan 23–40 miljoner kronor om året, enligt uppskattningar i amerikansk media.

Och även om de inkomsterna väntas sjunka blir det pengar även de närmaste åren.

– De flesta sponsorer stannar kvar hos henne även efter karriären, säger fästmannen Mike McGee som är vd i företagsimperiet ”Annika”.

Amerikanska affärstidningen Sportbusiness Journal hävdar att sponsorintäkterna de närmaste åren landar på drygt 80 miljoner kronor.

Det var Rolex som i somras på Annikas begäran gick in och räddade hennes egen turnering på Europatouren, då hon saknade huvudsponsor.

Ja, vad gör hon då med alla sköna dollar?

Hon bygger ett varumärke.

Hon hjälper andra.

Och hon investerar i värdepapper.

Annika Sörenstam är av av få idrottskvinnor som lyckats lansera ett eget varumärke, värt mer än 100 miljoner kronor enligt marknadsbedömare. Affärsimperiet ”ANNIKA” omsätter i dag ungefär 70 personer. Sörenstam har själv 12 heltidsanställda i Orlando, där de allra flesta arbetar på ”Annika Academy”, en exklusiv golfskola hon driver på Ginn Reunion Resort.

– Akademien är en gammal dröm jag haft. Vi gör allt från undervisningar på en timme upp till hela paket för tre dagar, säger hon.

Men affärsområdet är bredare än så.

Under sitt eget varumärke, med fästmannen Mike som närmaste hand, har Annika Sörenstam bland annat investeringar i:

$ En egen smyckeskollektion.

$ Egen parfym (släpps lagom till mors dag nästa år).

$ Eget vin från norra Kalifornien (först ett syrah, som sedan följs av en chardonnay och en cabernet).

$ En egen klädkollektion (Cutter & Buck).

$ Sex banprojekt, där hon ritat anläggningar i Kina, USA, Sydafrika, Kanada, Malaysia och Korea.

$ Stort engagemang i ”Scandinavian TPC by Annika”, den svenska turneringen på Europatouren – som dock går en osäker framtid till mötes.

I det senaste numret av Svensk Golf säger Mike McGee om affärsverksamheten:

– Vi vill att barn om 15 år ska ha på sig Annika-kläder medan deras föräldrar dricker ett Annika-vin, utan att de ens vet om att Annika var en golfare.

Och parfymtillverkaren SA Fragrances drömmer stort:

– Precis som Annika kommer parfymen vara ledigt elegant och opretantiös.

– Det finns ingenting mer förföriskt än naturlig skönhet, menar Jon Kline, vice vd.

Förutom rena affärsintressen har Annika Sörenstam även ett intresse av hjälpa unga golftjejer, både via ”Annika Foundation” och ”Annika Team”. Det är satsningar på att ”inspirera och uppfylla drömmar” som också ska nå svenska talanger.

Även bredare välgörenhet ingår.

– Jag vill inte vara någon liten spelare i välgörenhet. Antingen ställer du upp till hundra procent eller också behöver du inte visa dig, sa hon nyligen till USA Weekend.

När det gäller de egna pengarna är ”aktieportföljen” ett gammal intresse. Under alla år har hon rest med sin bärbara dator för att bland annat ha koll på aktiemarknaden, och gärna tittat på ekonomikanalerna på tv.

I en intervju med Golf Magazine har hon berättat:

– När jag vann min första check på LPGA-touren (US Open) insåg jag att ”ooh, jag har fått lite pengar, vad ska jag göra med dem”? Jag kunde ha satt in dem på banken, eller investera lite och se om jag kan tjäna mer pengar med dem, sa hon och förklarade sin aktiestrategi:

– Jag tror på spridning. Jag har lite här och lite där, för att minimera riskerna. Jag vill inte vara aggressiv eftersom jag vill vara förberedd på en nedgång på marknaden.

Hur mycket Annika Sörenstam förlorat på den senaste tidens finanskris världen över är det bara hon själv och kanske de allra närmaste som vet.

Men några problem med pengar fram till pensionen lär det knappast bli.

FAKTA

2001: ÅRET DÅ ANNIKA BLEV MRS 59

Fysträningen ger enorm utdelning redan tidigt på säsongen då hon vinner fyra raka turneringar. I en av dem hämtar hon in tio slag den sista speldagen.

Och redan i mars går hon en historisk 59-runda.

I slutet av säsongen har hon vunnit åtta turneringar på USA-touren – och är tillbaka som världsetta efter Karrie Webb. Det är rivaliteten med Webb som driver Annika att flytta gamla gränser och definitioner över vad som krävs för att bli bäst i världen.

Totalt under 2001 sätter Sörenstam 30 nya LPGA-rekord, bara det ett rekord i sig.

Och äntligen vinner Annika Sörenstam en major. Det blir seger i Nabisco, årets första, och all ångest över förlorade majors är som bortblåst.

I en tv-sänd avslutning av säsongen spelar Annika i par med Tiger Woods, i en duell vid Bighorn – mot Karrie Webb och David Duval. Prestigen är enorm, mellan de fyra hetaste spelarna i världen.

Det blir seger, förstås, och början på en allt närmare vänskap med Woods.

Viktigast 2001: Den enorma utdelningen på allt tuffare fys – som gjorde henne till en av tidernas största vinnare.

2002: ÅRET DÅ WEBB FÖRNEDRADES

I slutet av 2001 sa ärkerivalen Karrie Webb att hon skulle ”äta upp sin keps” om Annika vann lika många tävlingar som 2001.

Det blev fler än så. Annika Sörenstam har själv erkänt att hon är en siffernörd och 2002 kunde hon frossa i 13 segrar på 25 starter, 20 nya rekord och mer än tre miljoner dollar i prispengar.

Och snittscoren i slutet av säsongen är ofattbara 68,70, hennes bästa snitt under hela karriären.

Men viktigast av allt – nu började det lossna i majors, de allra största turneringarna. Annika försvarar sin titel i Nabisco (med lackröda golfskor) och är topp 3 även i US Open och LPGA-mästerskapen.

Att hon sedan missar kvalgränsen i British Open ses som en tillfällighet.

Tronen som världsetta är säkrad.

Årsinkomsten från golfen och uppdrag vid sidan av börjar närmare sig 50 miljoner kronor, med dåtidens dollarkurs. Vid sidan av golfen börjar Annika fundera på att i framtiden ha en egen golfskola, där hon kan dela med sig och inspirera andra.

Viktigast 2002: Bland de tre bästa i tre majors, där det blev ny seger i Nabisco. Islossning.