Nike: ”Tiger har skött sig bra”

Storsponsorn ser skandalen som obetydlig

SPORTBLADET

En av Tiger Woods stora sponsorer Accenture har redan lämnat och Gillette har dragit ner sin exponering av stjärnan.

Men Nike, som är starkt förknippade med Woods, har inga sådana planer trots 33-åringens stora otrohetsskandal.

– Jag tycker att han har skött sig bra, säger Nikes ordförande och grundare Phil Knight till Sports Business Journal.

Otrohetsskandalen börjar att gå hårt även åt Tiger Woods ekonomi. Gillette kommer att fasa ut 33-åringen från sina kampanjer så länge han inte spelar golf och storsponsors Accenture har lämnat stjärnan helt.

”Felstegen en ganska obetydlig händelse”

Men Nike, som byggt stora delar av sitt golfmärke kring stjärnan, står kvar vid hans sida. Företagets ordförande tillika en av grundarna, Phil Knight, säger till SportsBusiness Journal att de inte ser skandalen som någon stor sak.

– Jag tycker att han har skött sig bra. När hans karriär är över kommer man att se tillbaka på de här felstegen som en ganska obetydlig händelse. Men media gör en stor sak av det just nu, säger Knight.

Kommer det här förändra sättet att bygga varumärken runt idrottare?

– Inte för oss. Det är en del av spelet.

”Har inte att göra med hans privatliv”

Även klockföretaget Tag Heuer förblir Tiger trogen. Företagets taleskvinna Mariam Sylla sade på måndagen att Woods fortfarande är världens bästa golfare och att han privatliv inte påverkar deras sätt att se på 33-åringen.

– Vi respekterar hans insatser för sporten. Hans privatliv har inte vi med att göra, säger Sylla enligt AP.