”Möt supermänniskorna”

Channel 4:s reklamkampanj hyllas

SPORTBLADET

”Möt supermänniskorna”.

Med den meningen hoppas Channel 4 väcka ett helt nytt intresse för Paralympics.

Nu hyllas reklamkampanjen stort.

OS i London är över men arenorna behöver inte stå tomma länge. Nu tar Paralympics över staden och febern märks redan i England.

Channel 4, som ska sända tävlingarna, uppmärksammas stort för sin reklamkampanj. Kanalen har samlat några av Storbritanniens hopp, däribland simmaren Ellie Simmonds, cyklisten Jody Cundy och 100-meterslöparen Jonnie Peacock, under sloganen ”Meet the Superhumans”.

”Kommer ge gåshud”

Den 90 sekunder långa filmen, till soundtracket ”Harder Than You Think” med Public Enemy, visas nu på 78 olika TV-kanaler och har snart en halv miljon visningar på Youtube. Tagen #Superhumans har i sin tur "trendat" i Storbritannien.

– Den här kampanjen kommer ge en helt ny publik och kanske även ger någon gåshud på vägen dit, säger Channel 4:s marknadschef Dan Brooke.

En av de som stämt in i hyllningskören är Premier League-spelaren Louis Saha.

– Älskar reklamfilmen. Superhumans. Respekt, skriver Saha på Twitter.

Paralympics inleds på onsdag.