AIK:s vädjan: ”Ber om att få stödet på plats”

Vad vill fans, sponsorer och kommunerna med AIK?

HOCKEY

AIK har haft en tung höst med sportsliga motgångar.

Laget – som var favorittippat inför säsongen – ligger i nedre delen av tabellen.

Men det är inte på isen som den tuffaste matchen äger rum.

För ett år sedan var det mycket positiva signaler från AIK Hockey.
Laget låg i toppen av hockeyallsvenskan.
Det var en nytändning bland fansen efter att klubben gått igenom ett stålbad och bytt ut styrelse och ledningen efter några turbulenta år där kupper från olika fraktioner var lika vanligt som att laget slog icing på isen.
Oljemiljardären Torbjörn Törnqvist, 62, bidrog starkt till att få AIK Hockey på fötter och pumpade in cirka 12 miljoner kronor.

Tillvaron i hockeyallsvenskan är dock alltjämt prekär.

– Samtliga klubbar i hockeyallsvenskan har det svårt. Det är oerhört tufft att bedriva en verksamhet där vi siktar på att gå till SHL och konkurrera med SHL-lagen vars förutsättningar kommer att bli än bättre om något år. Det handlar inte bara om att kunna lägga pengar på spelare utan att respektive organisation har helt olika resurser att jobba med, säger Anders Olson, vd för AIK Hockey.

”Vi måste bestämma oss”

Målsättningen har reviderats till att komma topp-8 och på så vis nå fortsatt kvalspel under våren. En möjlig uppgift för klubben. Men för att nå det slutliga SHL-målet behövs ändrade förutsättningar och hjälp.

Olson är bekymrad och fundersam.

Han har styrt upp organisationen och sett till att de största hålen i ekonomin täppts igen, mycket tack vare extern hjälp.

– Vi står till viss del i ett vägskäl känner jag och vi måste bestämma oss för vilken ambitionsnivå på verksamheten som vi ska ha, säger klubbens vd, Anders Olson.

Publiksnittet har, efter 18 hemmamatcher räknat, sjunkit med närmare 500 åskådare och Olson vet att lagets sportsliga motgångar gjort att laget tappat i dragningskraft.

– Vi gör allt vi kan för att vinna varje match, locka publik till Hovet och hoppas och ber om att vi ska få stödet på plats när vi behöver det som mest – både sportsligt och ekonomiskt. Vi har sålt lika många säsongskort som under de bästa åren i SHL, dock är nyttjandegraden av korten bara cirka 50–60 procent. Det vill säga att många som köper säsongskort väljer att inte gå på matcherna, säger Olson.

Klyftan kommer öka

Om två år kommer skillnaden mellan SHL och hockeyallsvenskan vara större än någonsin. Lagen i SHL kommer att få närmare 40 miljoner mer i centrala bidrag, i form av tv- och mediapengar jämfört med lagen i hockeyallsvenskan för att bedriva sin elitverksamhet.

Att bedriva en elitverksamhet i Stockholm ser många som en stor fördel. Riktigt så enkelt är det dock inte i verkligheten. AIK Hockey får betala mycket mer enbart i hyror, än vad konkurrerande klubbar i hockeyallsvenskan, men även klubbar i SHL, gör.

– Jämför man våra kostnader med vad andra betalar för match- och träningsarenor så är det skilda världar. De ligger i många fall på en tiondel av vår kostnad. Samma jämförelse kan man göra med flera allsvenska klubbar där viljan hos kommunen är passionerad för den lokala ishockeyn. Vi får inte alls den uppbackningen, säger Anders Olson.

Det Anders Olson och AIK hockey efterlyser är självklart en fullsatt arena. Bättre stöd från publik och näringsliv och allra viktigast – förmånligare villkor att bedriva ishockey i Stockholmsområdet.

Olson funderar på framtiden.

Vilken verksamhet ska AIK Hockey ha?

Vad får den kosta?

Vilken ambition finns det från sponsorer, fans och kommunerna med AIK Hockey?