Steg i rätt riktning – men stora frågan kvarstår

Första intrycket är viktigt – fråga bara Crowns

Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
HOCKEY

Prispengarna höjs rejält, Viasat kliver in tillsammans med SVT som sändande bolag och turneringen är en verklighet i minst sex år till.

Klubbarna och organisationen gör verkligen sitt för att utveckla CHL.

Nu gäller det bara att få supportrarna att bry sig lika mycket.

Champions Hockey League går in på sin fjärde säsong och det är definitivt inte elakt att påstå att det varit en minst sagt vacklande inledning, 

Inte minst i Sverige där publiksiffrorna i många fall har legat i partitet med en vanlig match i Hockeyettan. 

Trots att det varit en sportslig succé där svenska lag har vunnit de tre finaler som har spelats.

Värst har det varit i Stockholm. Den viktigaste marknaden i Sverige för att bygga den här turneringen stark.

Det finns knappt någon SHL-supporter jag har pratat med som sagt att CHL är något viktigt, som de bryr sig om.

Trångsynt, kan man definitivt tycka.

Hur många bryr sig, egentligen?

Både när det gäller utveckling och underhållning kan det var minst lika intressant för svenska lag att möta andra lag från Europa. Inte minst när skillnaderna i spelsätt mellan lagen i SHL numera är ytterst marginella.

Förra årets final mellan Frölunda och Sparta Prag var en riktigt bra hockeymatch. Hade den spelats i Prag hade de dessutom varit en folkfest i mäktiga O2-arena.

Nu avgjordes den i stället i lilla Frölundaborg. Frölundas andraarena, som man valt att spela CHL-matcher i för att publikintresset varit så svagt.

Från starten har jag hävdat att CHL var en halvfärdig produkt, ett hastverk och fuskbygge, som sjösattes under de förpliktande namnet Champions Hockey League.

Låga prispengar, tv-rättigheter som mer eller mindre skänktes bort och ett ett kvalificeringssystem som var allt annat än sportsligt betingat.

Ett steg i rätt riktning

Ska man slå sig in på en så tuff marknad och med så många skeptiska supportrar och klubbar gäller det åtminstone att ha ett genomarbetat och trovärdigt koncept.

Det tar tid att bygga upp något bra, säger säkert någon.

Absolut.

Men första intrycket är alltid viktigt. Oavsett om det handlar om en dejt eller att lansera ett hockeyturnering eller hockeylag. Det är bara fråga organisationen bakom Crowns.

Men nu, efter snart fyra år, börjar det hända saker med konceptet CHL. Kvalificeringsmodellen har redan slipats till. Prispengarna höjs nu rejält under en sexårsperiod. Från tre miljoner kronor till vinnaren den här säsongen till sju miljoner kronor säsongen 2022/23. Totalt ska 35 miljoner kronor betalas ut i prispengar 2023.

Viasat går in och sänder matcherna tillsammans med SVT.

Matchstart för de svenska lagen korrigeras från 20.00 till 18.30. 

Säsongen 2021/22 ska publiksnittet på de svenska lagens matcher vara samma som i SHL. Då utgår jag från att man inte räknar med att publiksnittet i SHL ska sjunka.

En turneringen fylld av C-spelare

På den sista punkten ligger den tuffaste utmaningen. Att få med publiken på tåget. En minst sagt tuff utmaning, med tanke på det utbud av bland annat hockey som redan finns.

Frågan kvarstår dock: 

Hur hög status är det egentligen att vinna CHL?

De bästa spelarna finns i NHL (och AHL).

Nivån under de bästa finns i ryska KHL. I de nya planerna läser jag ingenting om att KHL-lag är på väg in i turneringen.

Om man nu vill marknadsföra en cup med mästarnas mästare blir ju inte trovärdigheten inte speciellt hög när så otroligt många av de bästa spelarna inte ens är med.