Här ska rekordet ryka

Hockeyfesten på Ullevi: Vi har sålt 30 000 biljetter

1 av 3 | Foto: THOMAS JOHANSSON
HOCKEY

GÖTEBORG. Ett svenskt rekord ryker definitivt. Troligen även ett annat.

Aldrig har så många sett ishockey – på en så dyr arena.

Men så blir det en upplevelse över det vanliga när Ullevi blir uterink igen.

– Åskådarna kommer känna fartvinden från spelarna, säger Frölundas klubbdirektör Mats Ahdrian.

Kolla in Sportbladets fotograf Thomas Johanssons läckra bilder av ett Ullevi i förvandling här ovanför.

Fotbollls-, friidrotts- och speedwayarenan är snart helt omvandlad till hockeytempel igen.

Det har spelats ishockey här tidigare.

Det svenska publikrekordet för ishockey är på 23 192 åskådare från den 8 november 1962 när Frölunda mötte Djurgården på just nya Ullevi.

Rekordet ryker

2003 avslöjade Sportbladet Frölundas vision och dröm om att åter genomföra en match på Skandinaviens största arena.

Sex år senare, 28 december, blir det verklighet när Frölunda möter Färjestad.

Och då ryker garanterat publikrekordet.

– Vi har sålt 30 000 biljetter, säger Ahdrian och lägger snabbt till:

– Men vi kunde sålt 40 000 utan problem.

Företaget Sport & Evenemang har hållit på med bygget sedan i början av november och nu tror att man att 31 000 betalande kan få plats när läktarna monterats och det bättre kan uppskattas hur många åskådarplatser som verkligen kan användas.

– Vi tar beslut om det på torsdag och släpper de extra biljetterna på fredag. Det blir nog i alla fall 500 biljetter ytterligare som vi säljer, säger Ahdrian.

Genom branta ståplatsläktare och en genomskinlig (!) sarg ska publiken både komma nära men ändå kunna se pucken.

Hoppas på mer

– Fungerar allt som det ska så hoppas jag att det här blir mer än en engångsföreteelse, säger Ahdrian.

Trots kostnaden för arrangemanget.

– Den här matchen kostar som 15 vanliga hemmamatcher att ordna.

I gengäld drar vi in drygt fyra gånger så mycket i biljettintäkter. Tack vare specialsponsorer går det hela ihop.

Notan: 8 miljoner

Enligt uppgift kostar det närmare åtta miljoner kronor att bygga upp uterinken. Sannolikt även det svenska rekordet som landets dyraste hockeymatch genom tiderna.

Frölundadirektören vill inte kommentera de siffror som Sportbladet tagit del av.

– Den här matchen handlar inte om ekonomi utan att göra bra reklam för Frölunda och ishockeyn. Det gäller att positionera sig i en hårdare konkurrens inom idrotten och underhållningsindustrin, säger Mats Ahdrian.

Hemmalaget Frölunda kommer spela i en dräkt som är en kopia av modellen från 1962.

Dessutom: efter tio minuters spel i tredje perioden ljuder Hesa Fredrik och lagen byter sida.

Precis som förr.

FAKTA

Totalt räknar man med att arenan kommer ta in drygt 31 000 åskådare till matchen Frölunda–Färjestad den 28 december.

Ullevis strålkastare, som sitter på de fyra pylonerna runt arenan, riktas om mot hockeyrinken.

Värmetorg. På delen av fotbollsplanen bakom den uppbyggda långsidesläktaren kommer det finnas kiosker och värmeplatser.

Sargen är reklamfri stora delar. Reklamen, i form av rullskyltar, finns endast framför avbytarbåsen och sekretariatet.

Genomskinlig sarg. För att så många som möjligt ska kunna följa spelet, även långt ner på läktarna, är sargen av genomskinligt pleximaterial. Nedersta delen är vit för att spelarna ska kunna se pucken.

Ullevis ordinarie långsidesläktare har plats för 12 000 sittande åskådare.

Hela ombyggnaden av Ullevi till hockeyarena tar nära två månader från första spadtaget. 20 personer jobbar dagligen med ombyggnaden nu. Det beräknas ta en vecka för isen att smälta bort.

Dubbla kylaggregat bakom norra kortsidesläktaren. Skulle något hända med kylningen finns ett reservaggregat redan på plats.

Branta läktare. De tre ståplatsläktarna kommer mycket nära isen. Lutning 21 grader. Totalt får cirka 19 000 åskådare plats på de tre uppbyggda läktardelarna.

Isen började läggas i mitten av förra veckan. Totalt har det lagts ut 30 km kylrör för att frysa is. Isen garanteras klara 10 plusgrader och 10 sekundmeters vind.