Hånar motståndarna med hjälp av reklam

Här är ECHL-klubbens kreativa pik mot bortalagen

Foto: http://swamphockey.com
HOCKEY

Det gäller att utnyttja sin hemmaplansfördel.

ECHL-klubben Florida Everblades knep? Hånfull reklam längs sargen vid motståndarnas bås.

– Så länge vi inte får in en massa klagomål tycker jag att det är okej, säger viceordföranden Chris Palin.

Förra säsongen gick de som tåget och vann hela mästerskapet.

Till den här säsongen, som drog igång i början av oktober, har ECHL-klubben Florida Everblades funderat ut ytterligare metoder för att vinna matcher.

Den mest udda? Hånfull reklam längs sargen vid motståndarnas bås.

PR-företaget Boost Creative var först att haka på idén och lät sin reklam föreställa fem sittande kvinnors ben, linjerade i proportion till bortalagets spelare.

”Du vill väcka känslor”

Sedan dess har även företaget Truly Nolen Pest Control, som anlitas för att bekämpa skadedjur i hushåll, fått upp en reklambanderoll vid plexiglaset ovanför motståndarbåset. Budskapet: ”Unwanted visitors? Time for Truly Nolen Pest Control!”. Det vill säga: ”Ovälkomna gäster? Dags för Truly Nolen Pest Control!”.

Florida-klubbens viceordförande Chris Palin förklarar initiativet:

– Du vill väcka känslor, det är det som är meningen med reklamen. Så länge vi inte får in en massa klagomål tycker jag att de vi gör är okej, säger han enligt hockeybloggen ”Puck Daddy”, som drivs av Yahoo.

– Det är lite av ett hemmabygge, men du måste ju göra allt du kan för att utnyttja hemmaplansfördelen.

Everblades har hittills mestadels mötts av positiv kritik för reklamerna, och dessutom vunnit sina två inledande ECHL-matcher – båda på hemmaplan.