Aftonbladet
Dagens namn: Karin, Kajsa
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.

Olycksplanet skulle skrotas

Jak-42D har dödat 562 människor: Farligare än genomsnittet i Ryssland

SKRÄCKPLANETS NIONDE KRASCH Resterna av Jak-42D-planet som kraschade strax efter start och dödade 43 människor spreds över ett stort område. Det var nionde gången som denna typ av flygplan dödskraschat.   SKRÄCKPLANETS NIONDE KRASCH Resterna av Jak-42D-planet som kraschade strax efter start och dödade 43 människor spreds över ett stort område. Det var nionde gången som denna typ av flygplan dödskraschat. Foto: AFP

Olycksplanet Jak-42D har tagit 562 människoliv.

Det som kraschade i går var i princip skrotfärdigt.

– Det här planet är ännu farligare än den genomsnittliga ryska nivån, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll.

Planet som skulle skrotas.   Planet som skulle skrotas.

På utsidan ser 36 meter långa Jak-42D ut som ett modernt jetplan.

Men det har en mörk historia.

Olycksplanet som lyfte från Tunoshna flygplats i går byggdes 1993. Flygcertifikatet skulle gå ut den 1 oktober. Med tanke på dess många år i luften tror inte Hans Kjäll att planet skulle ha fått fortsätta flyga länge till.

– Det var sannolikt så att flygplanet närmade sig sina sista timmar. Hela flottan är under utfasning, säger Hans Kjäll, tidigare flygsäkerhetsanalytiker på Luftfartstyrelsen.

Mycket större risk

Av de 187 Jak-42D som har byggts sedan 1970-talet har många blivit kända för tekniska problem.

Nio allvarliga haverier – med dödlig utgång – har inträffat.

Efter gårdagens olycka har sammanlagt 562 människor dött i Jak-42D, enligt ryska tidningen Komsomolskaja Pravda.

– Den här flygplanstypen är till och med mer olycksdrabbad än andra ryska flyg, säger Hans Kjäll efter att ha analyserat planet.

Risken för ett allvarligt haveri är mellan fyra och sju gånger högre för den som flyger en Jak-42D än för den som flyger med ett motsvarande jetflygplan i västvärlden, är hans slutsats.

Förundersökning inledd

Skulle du själv sätta dig i ett sådant här plan?

– Nej, jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger.

Jak-42D har, som många andra ryska flygplanstyper, förbjudits inom EU sedan 2009 eftersom modellen inte lever upp till unionens säkerhetskrav.

Flera svenska hockeyspelare har genomlidit de ryska skräckplanen.

– För två år sedan skulle vi flyga till en bortamatch under försäsongen. Det fanns knappt fönsterrutor, bara små gluggar. När jag såg planet trodde jag inte att det skulle kunna lyfta, säger Niklas Persson, 32, som gör sin tredje säsong i KHL, nu i CSKA Moskva.

Ryska transportministeriet informerade i går om att en förundersökning om brott mot flygsäkerhetsreglerna är inledd. Lokalpolis hävdade i går att piloten kunde vara ansvarig för olyckan, enligt tidningen Gazeta.

– Jak-42:an genomgick en kontroll i juli. Flygplanskroppen målades om och vi moderniserade viss utrustning, säger flygbolaget Jak Air Service generaldirektör Oleg Silnitsky till Lifenews.ru.

– Varför den föll direkt ska vi ta reda på när vi har avkodat svarta lådan.

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

43 personer dog i rysk flygkrasch

Svenske målvakten Stefan Liv bland de omkomna.

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

Här sörjer de Stefan Liv

Fansen samlades vid minnesplatsen

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

Tomas Ros "Har betytt fantastiskt mycket"

Stefan Liv hade en fantastisk karriär

Detta klipp finns inte längre på aftonbladet.se, men prova gärna Aftonbladet TV.

Första bilderna från kraschen i Ryssland

Stefan Liv en av de omkomna ombord

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR

Populära bildspel via Shootitlive