Titta – här är NHL:s nya kläder

Mats Wennerholm: Detroit & Torontos är odödliga

HOCKEY

NHL har bytt om den här säsongen.

Om du inte känner igen din gamla NHL-favorit, kan det bero på att de har nya kläder.

Men jag håller fast vid de gamla klassikerna.

Detroit Red Wings och Torontos tröjor håller än.

Snyggast - om Wennerholm får välja.
Foto: GETTY
Snyggast - om Wennerholm får välja.

Den största förändringen NHL den här säsongen är att hemmalagen numera spelar i sina mörka tröjor – och motståndarna med vitt som dominerande färg.

Senast den regeln fanns var för 33 år sedan, innan någon svensk ens tagit en plats i ett NHL-lag.

1970 beslöt NHL att hemmalagets tröjor skulle ha vitt som huvudfärg.

Det berodde på att färg-tv:n började komma i de kanadensiska och amerikanska hemmen.

Då bortalagen alltid spelade i vitt, fick tv-publiken bara se två färger på tröjorna. I Toronto var det exempelvis alltid blått (hemmalaget) mot vitt (bortalagen).

Men hemmalagen i vitt, växlade färgerna hos motståndarna.

Återvänt till de gamla

Men nu har NHL återvänt till det gamla.

Och mycket, mycket mer.

Längst har Phoenix Coyotes gått som klätt om sig helt, från modernt färgsprakande till stramt klassiskt.

Både hemma- och bortaställen är helt nya.

Dessutom har NHL skapat en så kallas ”Vintage”-serie, med tröjor från förr.

Boston, Edmonton, Los Angeles, New York Rangers, St Louis, Montreal och Vancouver har eller ska spela i sina gamla tröjor från 60-, 70- och 80-tal,

De tröjorna kommer sedan att auktioneras ut av NHL.

För det är naturligtvis vad det – till stor del – handlar om. Att tjäna pengar.

NHL räknar med att tjäna 1,5 miljarder dollar – 11,25 miljarder svenska kronor – på licensrättigheter det här räkenskapsåret.

Därför har de flesta lagen varsitt tredjeställ med tröjor, för att locka fansen att köpa hela kollektionen.

Inte unikt för NHL

Det är inget unikt för NHL, utan förekommer även i de stora fotbollsligorna i Europa.

Men nästan lika lönsamt är när stora stjärnor byter klubb.

Spelare som Paul Kariya och Teemu Selänne har många fans, som naturligtvis måste ha en Colorado-tröja med deras namn på ryggen, nu när de bytt klubb.

Men Peter Forsberg är fortfarande Colorados storsäljare.

Klubbens tredjetröja är också en av de mest populära, den vinröda med Colorado skrivet i gammaldags stil snett över bröstet. Den säljer till och med mer än den ordinarie matchtröjan.

I Sverige och Europa har försäljningen av NHL-tröjor också rusat iväg de senaste åren.

En av de stora anledningarna är inte hockeyn i sig, utan tv-spelet NHL 2004 (som kommer varje år och bara döps om efter årtalet).

Det spelas även i länder där hockeyn är väldigt liten som sport, men hjälper till att skapa intresse kring NHL-lagen och alla stjärnor.

Fantasin kring tröjdesign har varit stor, framförallt hos de nyare lagen.

Klassiskt, stilrent...

Men Carolina Hurricanes och Atlanta Thrashers tröjor är inget som får mig att hoppa jämfota.

Nej, tacka vet jag Detroits gamla vingbeklädda bilhjul eller Torontos lönnlöv.

Klassiskt, stilrent och odödligt.

Av NHL:s nyare lag tycker jag att Buffalo Sabres lyckats bäst, tillsammans med Ottawa Senators.

Men nu är ju inte hockeyn så enkel att snyggast tröjor vinner.

Det avgör fortfarande de som finns i dem.

Tur är väl det.

Mats Wennerholm