Kapten Alfredsson

Alfies nya mål: Ett eget flygcertifikat, ett eget flygplan och... en plats i OS-truppen

Foto: Pontus Höök
HOCKEY

OTTAWA. Här är kapten Alfredsson.

I dubbel bemärkelse.

För numer flyger ”Alfie” inte bara fram över isen.

Han tar regelrätta flyglektioner och hoppas inom kort ha sitt eget certifikat. 

– Det handlar om utmaningar. Jag vill lära mig behärska något jag inte är bra på från början, berättar den svenske superstjärnan när Sportbladet följer med honom till flygfältet där han mellan varven flyr från klubbor och puckar.

Diamond Aircraft.

Så kallas det enmotoriga propellerplan som står parkerat

i den bitande novembervinden på lilla Roly Armitage  Airport i Kanata strax väster om Ottawa.

Det är är inte mycket större än ett genomsnittligt svenskt badkar och tanken på att befinna sig på fem tusen meters höjd i en dylik vagn känns direkt grotesk.

Men Daniel Alfredsson, Ottawa Senators svenske superstar,  tvekar inte att krypa in i den tvåsitsiga, löjligt trånga förarkabinen och styra upp mot den bleka, kanadensiska himlen.

– Nej, det är bara härligt, säger han och skrattar.

– Ännu så länge får jag bara flyga med instruktör, men tar jag sådär en tio lektioner till bör jag kunna få mitt flygcertifikat och kan börja med soloflygningar.  

– Och jag har redan hållit i spakarna själv. Ja, jag har till och med startat en gång.

Började för flera år sedan

Daniel började ta lektioner redan för flera år sedan, men när baseboll-laget New York Yankees pitcher Cory Lidl kraschade i en skyskrapa på Manhattan för drygt två år sedan undrade Ottawa Senators klubbledning om han verkligen skulle hålla på det med det där.

Då la han flygdrömmarna åt sidan.

Men bara tillfälligt …

– Ja, nu har jag börjat igen. Jag kan inte låta bli, förklarar han och slår en åkarbrasa som får det att rista oroväckande i Diamond-planets enda, ynkliga propeller. 

Varför, undrar man ju. Varför vill en framgångsrik hockeyspelare, som blivit gud fader himself i sin hemstad och tjänat miljoners miljoner på sin hobby, ge sig i kast med något så komplicerat och till synes riskabelt?

–  Det handlar om utmaningar, svarar den 35-årige göteborgaren.

– Jag har alltid haft lätt för idrott, alltid varit bra på alla sporter jag provat på.

–?Nu vill jag testa mig själv och se om jag kan lära mig behärska något som jag inte är bra på från början.

– Sedan är det också en väldig frihetskänsla att flyga omkring där uppe.

Till, kan man väl gissa, tränares och klubbdirektörers förtret verkar Senators stora profil dessutom ha fallenhet för sin vådliga hobby . Instruktören Geoff Smith är mycket imponerad av sin berömde elev.

– Ja, verkligen. Han har en alldeles fenomenal koordination i händerna. Han känner av planet och gör hela tiden rätt, säger han.

– Det kommer förmodligen från hockeyn. Någon borde utreda om inte elitidrottsmän har lättare att lära sig att flyga än andra. Jag tror det.

Frågan är när Smith tänker bevilja ett certifikat och låta Ottawa Senators dyrbaraste klenod flyga på egen hand.

– Det brukar ske när jag märker att eleven verkligen behärskar planet och har gjort fem egna landningar utan problem. Det lär inte dröja så länge i det här fallet, tror han.

”Alfie” rycker på axlarna.

– Jag har inte satt upp någon tidsram för när jag ska vara klar. Det får bli när det blir.

Drömmen är dock att, så småningom, äga ett eget plan och flyga solo regelbundet. 

– Javisst. Tänk vilken känsla att kunna sticka iväg var och när som helst.

– I framtiden, när barnen blivit vuxna och flyttat ut , hoppas jag att det är vi så reser. När vi får lust att åka nånstans flyger vi dit.  

Nytt fyraårskontrakt

Innan dess ska han dock hinna spela en del hockey.

Han har just skrivit ett nytt fyraårskontrakt med Ottawa Senators, värt sammanlagt 170 miljoner kronor. Det hade svensken inte trott för några år sedan.

– Nej, innan lockouten hade jag inte en tanke på att jag skulle spela efter 35. Jag var helt övertygad om att den här säsongen skulle bli min sista. Men jag har verkligen fått en nytändning.

För att det är roligt att spela med de nya reglerna?

– Bland annat. Men det har ju gått bra också. Det gjorde det inte tidigare.

Inte?

– Nej, jag hade ofta mörka tankar. Jag sa till mig själv, att om jag nu är så här dålig, vad ska jag då hålla på för? Jag ville lägga av emellanåt. Men nu är det riktigt roligt på isen igen.

Betyder det att du skulle kunna tänka dig att spela OS i Vancouver nästa vinter?

– Absolut. Det var en av tankarna när jag skrev på det här kontraktet. Jag vill verkligen vara med där.

Goda nyheter för Bengt-Åke Gustafsson.

Vid det laget är det väl i och för sig risk att Alfredsson hunnit få sitt flygcertifikat, och ”Bengan” kan därmed tvingas ta ut en pilot för första gången i Tre kronors historia.

Men han får väl se det som ett – pilotfall …