Så tog Sedin sista steget

Skridskoåkningen och skottet var sista pusselbitarna

HOCKEY

Skridskoåkningen och skottet.

Det är egenskaper som blev de sista pusselbitarna i Henrik Sedins lyft till poängkung i NHL.

– Han har jobbat otroligt bra tillsammans med brorsan, säger Mats Emanuelsson, tränaren som ligger bakom klättringen mot toppen.

Henrik Sedin blev andre svensk och övikare som plockade hem segern i NHL:s poängliga efter Peter Forsberg 2002–2003.

En fyrapoängsspurt mot Calgary innebar att Vancouversvensken landade på 112 poäng. Det kunde inte ens Alexander Ovetjkin matcha, utan slutade på 109. Och att Sidney Crosby skulle kunna göra åtta poäng i sin sista match natten mot måndagen trodde nog inte ens Pittsburghstjärnan själv.

Sedins 112 poäng är också personligt NHL-rekord med makalösa 30 poäng jämfört med förra årets 82 poäng.

Daniel Sedin slutade 27 poäng bakom på 85, också det personligt rekord, och hade han inte brutit foten i höstas och missat 19 matcher hade förmodligen bägge slagits om segern.

Eget träningsprogram

Succén har varat större delen av säsongen och i intervju efter intervju har Henrik Sedin pekat på sommarträningen hemma i Örnsköldsvik.

En träning som Mats Emanuelsson ligger bakom. Han är grundare av Swedish hockey institute och tränare vid hockeygymnasiet i Uppsala. Han var tränare för Sedinarna i U16- och J18-landslaget och inför lockoutsäsongen 2004/05 hörde de av sig.

– De tyckte inte att det träningsprogram som Vancouver gav dem på sommaren gav den utveckling de ville, berättar Emanuelsson.

De har år för år gått igenom hur sommarupplägget ska se ut. Huvudfokus har legat på skridskoåkningen och skottet.

– Tittar man på deras storhet har de alltid haft bra spelförståelse, på att flytta puck. De har varit sämre på att flytta kroppen, säger han.

Styrka och teknik

De har tränat på inlines, med styrke- och teknikträning.

– Det handlar egentligen om alla moment i skridskoåkningen. Från fasen man trycker ifrån till glidfasen och frekvensen.

När det gäller skottet har de fokuserat på styrka och teknik.

Hur ser sommarträningen ut?

– De har tre veckor ledigt i början på sommaren och en vecka i mitten. Annars kör de varenda förmiddag. I början körde de två pass om dagen, men sedan de fick familj så har vi gjort ett längre pass i stället.

Vad finns det kvar att utveckla?

– Det ska bli jätteintressant att höra vad de själva tycker. Jag har lite idéer, men det vill jag inte berätta förrän jag har träffat dem, säger Emanuelsson.

TT