Aftonbladet
Dagens namn: Helena, Elin
Årets bästa sajt. Årets nyhetssajt. Årets Dagstidning digitalt.

Så sommartränar NHL-svenskarna

1) Hur många pass kör du i veckan under sommaren?

2) Vad har du ändrat i träningen?

HENRIK SEDIN, VANCOUVER

1) – Nio blir det och sen är jag ledig lördag och söndag.

2) – Jag kör samma sorts träning men har lagt till nya övningar för att det inte ska bli tråkigt. Det blir styrketräning i gym och inlines åkning, allt för att bli en bättre skridskoåkare.

DANIEL SEDIN, VANCOUVER

1) – Jag tränar måndag till fredag och sammanlagt blir det nio pass. Oftast kör jag dem på förmiddagen och då är det allt från två till tre timmar långa för att hinna med.

2) – Inlines är en grej som jag gör. Tror inte det är så vanligt bland andra spelare men jag gillar det. Förutom det så blir det cykling och styrketräning.

OLIVER EKMAN-LARSSON, PHOENIX

1) – Jag var ledig några veckor i början men nu är semestern över. Jag kör två pass varje dag måndag till fredag och sen ledig lördag följt av ett lätt pass på söndag med cykling och stretch. Varje pass blir mellan 60 och 90 minuter vardera.

2) – Jag har lagt in mer spänst och snabbhet än förra året för att få bättre fart i åkning och bli explosiv och tar därför hjälp av en gammal friidrottare.

GABRIEL LANDESKOG, COLORADO

1) – Jag kör fem dagar i veckan och sammanlagt sex pass som är cirka två timmar varje gång. Nu hemma i Sverige blir det mycket styrketräning, cirkelträning och sprintar uppför Hammarbybacken.

2) – Jag har inte ändrat så mycket utan kör på som vanligt med en personlig tränare som jag har haft i tre år nu. Han har hjälpt mig massor i mitt fortsatta utvecklande. ­Fokus ligger på snabbhet och explosivitet men att bara träna ren styrka är också viktigt för att inte bli skadad under säsongen som kommer.

CARL HAGELIN, NEW YORK RANGERS

1) – Det blir tio pass mellan måndag och fredag så två per dag där ett är styrka och ett är kondition och sen ledig helg. Varje pass är runt 90 minuter långa och mycket handlar om olika stationsövningar för att få upp ­pulsen.

2) – Min träning ser ut som den alltid har gjort. Jag kör några gånger i veckan med en sjukgymnast där det blir rehab och vissa ­övningar för att komma åt små muskler och få extra balans. Resten av tiden tränar jag med brorsan. Han motiverar mig bra och vågar ­vara petig.

NIKLAS KRONWALL, DETROIT

1) – Det blir ett pass varje dag måndag till fredag som är 90 minuter långt och sen ledigt på helgerna. Jag jobbar mycket med rehabilitering just nu för att skona axlar och knän. Den sommarträning som jag gör nu gjorde att jag kunde spela alla matcher i fjol så den är grymt viktig.

2) – Nej jag har äntligen hittat en träning som gör att jag håller hela vägen så nu kör jag på det fullt ut.  Förhoppningen är att bli explosivare för där tycker jag att jag har tappat lite.

PATRIC HÖRNQVIST, NASHVILLE

1) – Jag kör på gymmet måndag till fredag och sedan ledigt på helgen. Varje pass ligger på 90 minuter och då är det stenhård träning.

2) – Jag vill bli snabbare på isen och har därför tagit hjälp av en finsk skridskotränare men annars så blir det mycket ben och styrka för att bygga upp kroppen.

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR

Populära bildspel via Shootitlive