”Inget fel – tjejerna är ju inte nakna”

Zürich förstår inte de svenska klubbarnas upprördhet

1 av 5 | Foto: Faksimil från twitter
Så här lanserade CHL-sponsorn Cramo Frölundas match.
HOCKEY

Svenska klubbarna tar avstånd från Cramos CHL-kampanj.

Zürich Lions förstår inte upprördheten.

– Jag ser inget fel med bilderna. Tjejerna är ju inte nakna, säger general manager Edgar Salis till Sportbladet.

Flera svenska klubbledare var starkt kritiska till de bilder som Champions Hockey Leagues storsponsor Cramo spred via sitt twitterkonto inför gårdagens matcher. Flickorna på bilderna var enbart klädda i lagens matchtröjor och hälsade fansen välkomna till matchen.

”De åtta svenska deltagande lagen i CHL – Frölunda Indians, Djurgården Hockey, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Växjö Lakers, Luleå Hockey och Skellefteå AIK – vill för det första markera att vi inte har något med reklamkampanjen att göra. Vi ligger inte bakom den, har inte kunnat påverka den och framförallt: Vi ställer oss inte bakom den”, skrev Färjestad på sin hemsida.

Cramo valde efter kritiken att radera bilderna.

”Finns inget ont i det”

De svenska klubbarna fick stöd av SVT:s hockeyexpert Mikael Renberg som i Sportnytt sa:

– Jag tycker det är sexistiskt. Vi försöker få fler kvinnor att komma och titta på ishockey och det kommer absolut inte att lyckas om vi tillåter sådana här saker. Jag tycker det är pinsamt att man släpper ut sådana här bilder och jag tycker synd om de svenska klubbarna, som på något sätt måste försvara situationen.

Men Zürich Lions – som gästade Karlstad i går för match mot Färjestad – förstår inte upprördheten:

– Det är en sponsor som försöket göra något och vi tycker det är okej. Det finns inget ont i det. Hon är inte naken och jag ser inget fel med bilden, säger den schweiziska klubbens general manager Edgar Salis.

Mikael Renberg anser att kampanjen är sexistisk.

– Sexistisk?! Nej, det håller jag inte med om.

Men är det rätt att marknadsföra en herrhockeymatch med en tjej i enbart matchtröja?

– Ja. Du kan ha en man eller kvinna, det spelar ingen roll. Min åsikt är att detta inte är någon stor grej.

– Jag vet inte det politiska läget i Sverige, men jag ser inget konstigt med bilden. Men det är som sagt min spontana reaktion, om jag sätter mig ned och verkligen diskuterar det så kanske jag delar de svenska klubbarnas åsikt.

”Sverige mer jämställt”

Förre Tre Kronor-spelaren Robert Nilsson är ende svensk i Zürich Lions:

– Jag blir personligen inte upprörd, i övrigt har jag ingen åsikt. Jag är varken för eller emot, säger han.

– Det är en annan kultur i Schweiz. Varje morgon ser vi en halvnaken tjej på förstasidan i tidningen Blick, då tycker folk kanske inte att det är så upprörande med en tjej i hockeytröja. Sverige är betydligt mer jämställt.

Kvällens matcher i CHL:

17.30: Pardubice–Linköping

19.45: Kloten–HV71

20.05: Luleå–Hamburg

20.05: Djurgården–Eisbären Berlin

FAKTA

SÅ TYCKER SVENSKA KLUBBARNA

Djurgårdens vd Jenny Silfverstrand:

”Vi förtydligade att vi inte får synas i de här sammanhangen”, säger Silfverstrand, som agerade i tid, till Expressen.

Frölundas presschef Peter Pettersson Kymmer:

”Det här är absolut ingenting som vi står bakom”.

Färjestad på sin hemsida:

”Reklamkampanjen överensstämmer inte alls med den värdegrund vi klubbar har och står för och vi kan bara konstatera att den är direkt olämplig”.

HV71:

Ställer sig inte bakom kampanjen, enligt Färjestads hemsida.

Linköping:

Ställer sig inte bakom kampanjen, enligt Färjestads hemsida.

Växjö:

Ställer sig inte bakom kampanjen, enligt Färjestads hemsida.

Luleås klubbdirektör Thor Stöckel:

”Utifrån det jag hör så kan jag självklart förstå att reaktionerna uppstår. Jag har full respekt för de värdegrunder vi har i Sverige, och är det så att det är sexistiskt är det naturligtvis inte bra. Men jag har inte sett bilderna”, säger Stöckel till NSD.

Skellefteås klubbdirektör Pea Israelsson:

”Det där var inte speciellt trivsamt och inget som vi i klubben ställer oss bakom”, säger Israelsson till SVT.