Hockeyfeber - en miljonvinst

HV 71 gör storvinst på rekordintresset

HOCKEY

Inte en enda NHL-spelare. Ändå har HV71 redan vunnit guld - i intäkter.

- Vi räknar med flera miljoner extra, säger marknadschefen Janne Hedell.

HV:s sportchef Dag Larsson kan räkna in många sköna miljoner tack vare Kinnarps Arena.
Foto: KAI REHN
HV:s sportchef Dag Larsson kan räkna in många sköna miljoner tack vare Kinnarps Arena.

HV71 har förberett sig ordentligt för att tillgodose det enorma tryck på hockey som det är just nu.

För det första har man utökat Kinnarps Arena med

1 000 sittplatser, som redan är slutsålda.

I rena publikintäkter blir det 250 000 kronor.

7,5 milj på årskort

Men den största intäkten kommer från säsongskorten som gäller för fem år. 300 stycken à 25 000 kronor ger 7,5 miljoner.

Till skillnad från till exempel Linköping och deras nybyggda Cloetta Center, så äger HV71 sin arena.

Det innebär att att alla intäkter som mat och dryck går till klubben. Och det handlar om stora pengar.

HV71 räknar nämligen med dubbel försäljning av allt som korv, glass, läsk och souvenirer.

Ny restaurang

Till säsongen har också en ny restaurang byggts med 250 platser. 60 av dessa platser har utsikt över isen. Där kan man sitta och äta gott samtidigt som man ser på hockey.

Priset för den lyxen är 600 kronor.

Janne Hedell räknar med fullbokat varje match. En halv miljon till att lägga till de övriga.

Mer upplevelse

Fyra nya konferensrum har byggts. Även de kommer att bli fullbokade enligt Janne Hedell. En speciell konferensloge invigs också denna säsong. 20 000 kronor är priset för att boka den. Och bokad kommer den att bli. En halv miljon till. Man satsar dessutom på lunchservering och hoppas få in extra pengar även där.

Jämfört med den tidigare trånga Rosenlundshallen har Kinnarps Arena blivit "business".

Under arenataket finns både restauranger, barer och kaféer. Här träffas man både före och efter matchen för att äta, dricka och umgås. Hockeyn har blivit mer av en upplevelse än bara en match.

"Ingen konkurrens"

- Dessutom har vi en fördel om man jämför med till exempel Stockholm, säger Janne Hedell.

- I Jönköping finns det ingen konkurrens från fotbollen. Här är ishockeyn nummer ett och har så varit ända sedan 80-talet när vi gick upp i Elitserien.

Smålänningar vet uppenbarligen hur man tjänar pengar. Och marknadschef Janne Hedell är nöjd.

- Det känns faktiskt helt underbart.

Cecilia Österlund