”Modo hetaste laget”

Sportbladets granskar: Så stort är publikintresset

HOCKEY

Analys enligt Ticnet.

Hetaste lagen är:

1. Modo, som alltid ligger i toppen.

2. HV71, som också alltid finns i toppen.

3. Linköping/Djurgården.

Linköping har kommit starkt på slutet. Den nybygga arenan verkar vara ett dragplåster.

Djurgården har bara de senaste dagarna gått upp på första plats av antalet sålda biljetter.

BRYNÄS

1. Publiksnitt i fjol:

4 600. (Arenakapacitet: 6 200).

2. Sålda säsongskort i år:

Ingen uppgift.

3. Biljetter till premiären:

Slutsålt.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Ja, det har aldrig varit sånt drag och surr kring hockeyn som nu, säger sportchefen Micke Sundlöf.

DJURGÅRDEN

1. Publiksnitt i fjol:

7 500 (Arenakapacitet: 13 850 i Globen).

2. Sålda säsongskort i år:

Cirka 2 500.

3. Biljetter till premiären:

7 000 (första på Hovet). 6 000 (första på Globen).

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Ja, nu när alla NHL-proffs har kommit til Elitserien. Stockholmsregionen är ofta lite trögstartad, men just nu säljs Djurgårdsbiljetter mest av allt hos Ticnet.

FRÖLUNDA

1. Publiksnitt i fjol:

11 000, grundserien, 12 044, slutspelet. (Kapacitet: 12 000).

2. Sålda säsongskort i år:

7 000.

3. Biljetter till premiären:

9 500.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Förra året drog Frölunda fulla hus nio gånger, i år hoppas man slå det rekordet. Klubben hoppas på en ökning med 100 personer, vilket motsvarar 375 000 kronor.

FÄRJESTAD

1. Publiksnitt i fjol:

7 900 inklusive slutspel. (Arenakapacitet: 8 200).

2. Sålda säsongskort i år:

4 000.

3. Biljetter till premiären:

Slutsålt.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Nej. Färjestad drar redan fullt hus på sina matcher och har som målsättning att hålla i de goda siffrorna.

HV 71

1. Publiksnitt i fjol:

6 190 av 6 200 platser. (Arenakapacitet: 7 100).

2. Sålda säsongskort i år:

5 500, vilket är 700–800 mer än förra året.

3. Biljetter till premiären:

Slutsålt.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Ja. Klubben räknar med extra intäkter på 200 000–300 000 kronor. HV71 har dessutom sålt 300 säsongskort på 5 år, som kostar 25 000 styck, vilket ger en intäkt på 7,5 miljoner kronor.

LINKÖPING

1. Publiksnitt i fjol:

4 250. Arenakapacitet: 8 500).

2. Sålda säsongskort i år:

3 000.

3. Biljetter till premiären:

6 500.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Ja. Hockeyfebern rasar över hela regionen. Det är ett enormt tryck på biljetter. Linköping har fått 800 sponsorer och hoppas på ett publiksnitt på 7 000. Det skulle ge cirka 9,3 miljoner i extra

intäkter.

LULEÅ

1. Publiksnitt i fjol:

4 650 (Arenakapacitet: 5 600)

2. Sålda säsongskort i år:

3 000.

3. Biljetter till premiären:

4 000.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Luleå hoppas på en publikökning på 250 personer, vilket i pengar skulle innebära 1 miljon extra.

MALMÖ

1. Publiksnitt i fjol:

4 100. (Arenakapacitet: 5 800).

2. Sålda säsongskort i år:

2 300.

3. Biljetter till premiären:

Biljetter släpps först i dag, har bara sålts säsongskort tidigare.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Ja. Malmö har haft svag lösbiljettsförsälljning, men budgetar nu med en ökning på 10 procent.

Klubben har den senaste tiden blivit nerringd av folk som vill köpa biljetter. Den match som lockar mest är Malmö–Modo den 25 november.

MODO

1. Publiksnitt i fjol:

4 200. (Arenakapacitet: 5 000).

2. Sålda säsongskort i år:

2 800 av 3 300 sittplatser.

3. Biljetter till premiären:

Slutsålt.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Ja, vi har budgeterat med ett snitt på 4 800 personer och det målet vet vi att vi kommer att fylla med råga, säger marknadschefen Nicke Andersson. Aldrig har föreningen fått så många telefonsamtal eller besök.

MORA

1. Publiksnitt i fjol:

1 200, allsvenskan, 2 500, s-allsvenskan. (Kapacitet: 4 500).

2. Sålda säsongskort i år:

2 200.

3. Biljetter till premiären:

Slutsålt.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Absolut. Klubben räknar med flera miljoner i extra intäkter nu när man har gått upp i Elitserien och dessutom byggt om arenan för att få in mer publik.

SÖDERTÄLJE

1. Publiksnitt i fjol:

4 400. (Arenakapacitet: 7 200).

2. Sålda säsongskort i år:

Cirka 1 200–1 500

3. Biljetter till premiären:

3 000.

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Södertälje hoppas hålla samma publiksnitt. Däremot har biljettpriset höjts med 10–15 procent, som ger extra intäkter på 10–11 miljoner.

TIMRÅ

1. Publiksnitt i fjol:

5 300 (Arenakapacitet: 5 800)

2. Sålda säsongskort i år:

2 800

3. Biljetter till premiären:

5 000

4. Räknar ni med högre publikintäker i år

än förra säsongen?

Absolut. Vi hoppas på en publikökning med cirka 200 personer säger marknadschefen Rolf Norrbom. Det innebär extra publikintäker på 750 000 kronor.