Vilken minnes-lucka, Boork...

Kritiserade Foppa - gör nu ölreklam själv

1 av 2 | Foto: LASSE ALLARD
Ojdå Leif Boork kommer inte ihåg sitt utspel angående Peter Forbergs tv-reklam för öl. Men han menar att hyckleriet kring alkohol och idrott inte finns på samma sätt länge.
HOCKEY

I samband med ishockey-VM 1999 gjorde Peter Forsberg reklam för öl och hockeyprofilen Leif Boork anklagade honom för att var en dålig förebild för ungdomen.

Nu gör Leif Boork tv-reklam - för öl"

- Jag kan förstå om folk inte kan förstå logiken i det hela, säger han till Sportbladet.

Leif Boork och Anders "Ankan" Parmström spelar huvudrollerna i flera olika reklamfilmer för ett mycket känt ölmärke. Filmerna visas flera gånger per dag under ishockey-VM i Österrike.

- Fick en förfrågan och tyckte det var okej att ställa upp, säger Leif Boork.

Annat var det för sex år sedan. Foppa gjorde reklam för ett konkurrerande ölmärke och Leif Boork var upprörd.

"Idrottsmän dricker öl"

"Vissa saker är det klokt att tacka nej till. Peter borde insett att den här typen av engagemang kan vara kontroversiellt. Han är stor idol för många unga idrottare. Dessa påverkas direkt eller indirekt, av hans agerande", sa han bland annat.

Leif Boork kommer inte ihåg sitt eget utspel i Aftonbladet från den 16 mars 1999.

- Jaha, ja, jag vet inte vad jag ska säga, egentligen, säger han.

- Men man kan väl konstatera att synen på öl förändras sedan den artikeln skrev. Hyckleriet kring alkohol och idrott finns inte på samma sätt längre. Idrottsmän dricker öl, precis som vem som helst.

Är du en dålig förebild?

- Nej, det tycker jag absolut inte. Jag är noggrann vad gäller mina reklamuppdrag. Man kanske kan tycka att det här är ett gränsfall, men jag står för det jag gjort.

Viktiga frågor

Leif Boork tycker att det är viktigt att frågor kring alkohol och idrott tas upp och diskuteras.

- Vi kan aldrig komma ifrån att idrottsmän också dricker alkohol, men det gäller att göra det under ordnade formen. Ungdomar i dag måste lära sig att handskas med alkohol.

Säger Leif Boork.

Mannen som svängt i sin syn på ölreklam sedan 1999.

Patrik Thornéus