LHC sponsras av ”nazi-förlag”

Klubbens marknadschef i natt: Vi ska kolla upp det här och självklart agera

1 av 2
På Nordiska förlaget går det bland annat att beställa högerextremistisk propaganda i form av böcker, musik och kläder.
HOCKEY

Linköpings HC sponsras av Nordiska Förlaget, som tillverkar och säljer högerextremistisk proganda.

- Vi ska kolla upp det här under fredagen och självklart ska vi agera, säger Fredrik Johnson, marknadschef för Linköpings HC till Sportbladet i natt.

Linköpings HC har snabbt vuxit och gått från en liten klubb i division 1 till en toppklubb i elitserien. Man har byggt en ny multiarena i Cloetta Center och på marknadssidan har Linköping blivit ledande i hela Östergötaland beträffande sponsring.

För att utöka sponsorsintäkterna ännu mer anlitar Linköpings HC ett telemarketingföretag som hjälpt hockeyföreningen med att värva ännu fler samarbetspartners.

- Att ta hjälp av telemarketingföretag är inget ovanligt när det handlar om sponsring. Det gör många klubbar i elitserien, säger Fredrik Johnson, marknadschef i Linköpings HC.

Störst i Sverige

Ett av de företag som köpte sponsorspaket i Linköpings HC genom telemarketing-företaget är Nordiska Förlaget, som har sitt säte i Linköping.

Rickard Slätt, expert på högerextrema grupperingar i Sverige, beskriver vad Nordiska förlaget har för verksamhet.

- Det är Sveriges största nazi-förlag. Förlaget startade 2001 och är ledande inom sin genre. 2004 bildade samma gäng som startade Nordiska förlaget Nordiska Förbundet, säger Rickard Slätt.

Borde känt till dem

Nordiska Förlaget säljer tidskrifter, böcker, tröjor och kepsar med budskap starkt förknippat med högerextrema idelogier.

Rickard Slätt tycker det är mycket märkligt att Linköpings HC inte varit mer uppmärksam på vilka de förknippas och samarbetar med.

- Alla i Linköping känner till Nordiska Förlaget och vilket syfte de har. Det var ju bara någon vecka sedan som 150 nazister marscherade i Linköping och nynazism har varit stark i delar av Östergötaland, säger Rickard Slätt.

Marknadschef Fredrik Johnson säger sig inte känna till Nordiska Förlaget, men i dag ska han sätta sig in i den berörda sponsorns verksamhet.

- Stämmer de här uppgifterna kommer vi att agera, säger Johnson.

Det sponsorspaket som Nordiska Förlaget köpt heter Powerpartner. De har betalat 1750 kronor till Linköpings HC och gengäld fått reklam på Linköping HC:s hemsida samt tre biljetter till valfri hockeymatch under säsongen 2005-06.

Tomas Ros