Linköping bryter med nazi-förlaget

HOCKEY

Linköping. Linköpings HC hade bristfälliga rutiner i kontrollen av vilka företag som sponsrar föreningen.

Klubben erkänner sitt misstag - och tackar samtidigt Sporbladet.

- Det här företaget har slunkit igenom vårt kontrollsystem. Vi agerade direkt och har avbrutit det korta samarbete vi haft med omedelbar verkan, säger marknadschefen Fredrik Johnson.

Det var i går Sportbladet avslöjade att bokförlaget Nordiska förlaget, som bland annat säljer böcker och tidskrifter starkt förknippat med högerextremistiska ideologier, sponsrat Linköpins HC.

Det aktuella sponsorpaket på 1 750 kronor, som ger reklamplats på internet och tre matchbiljetter, har sålts via ett telemarketingföretag som klubben anlitat.

- I stort sett alla elitserieföreningar använder sig av telemarketing. De kontaktar 12 000 företag i regionen för att renskrapa marknaden. Det är i regel väldigt små företag som via det här paketet ges en möjlighet att sponsra, säger Fredrik Johnson.

Varken Johnson eller tillförordnade klubbdirektören Anders Mäki hade innan gårdagen någon aning om vad Nordiska förlaget har för verksamhet.

- Nej, det har jag missat. Det här skadar givetvis föreningen inledningsvis, men kan också stärka den i och med att vi agerade så snabbt och samtidigt går i bräschen för att hockeyligan ska införa en lista på företag som man inte bör samarbeta med, säger Anders Mäki.

Trots missen var det ändå relativt muntra miner på LHC:s kansli.

- Det var bra att det kom upp. Ett utmärkt tillfälle att införa en "svart lista" över opassande företag, säger Fredrik Johnson.

Marcus Nyenger