Bekräftat: det blir hockey på Ullevi

Frölunda och Färjestad
möts utomhus nästa år

Foto: Roger Lundsten/Bildbyrån
HOCKEY

Nästa säsong blir det toppluva på eller paraplyet upp för hockeyfansen i Göteborg.

I alla fall i en match.

28 december möts Frölunda och Färjestad utomhus på Ullevi.

Rinken ska börja byggas i slutet av oktober och stå färdig inför elitseriematchen den 28 december klockan 19.

Sedan rivs den i slutet av januari och då har Frölunda och evenemangsbolaget Göteborg & Co satsat mellan fyra och fem miljoner kronor, huvudsakligen i syfte att med denna enda utematch popularisera sporten ytterligare och sätta ännu mer snurr på hockeyintresset.

Att även kommunen satsar pengar förklaras med att julstaden Göteborg det här året förlängs till att även bli nyårsstaden Göteborg och matchen är ett slags kanel på firargröten.

Risk för vädertrassel

Det gällande publikrekordet för utomhushockey i Sverige är 23 192 och sattes just på Ullevi 1962 då Frölunda mötte Djurgården.

De tre provisoriska läktarna, inklusive Ullevis östra långsida som delvis ska att användas som en fjärde, kommer att ha en publikkapacitet på 30 144 personer.

– Vi hoppas sätta nytt publikrekord, säger Frölundas informationschef, Peter Gyllander, till TT.

– De här två lagen brukar dra mycket folk och värmlänningarna hoppas kunna få med sig åtminstone 5 000 hit.

Ska hålla för tio plus

Ismakarna lovar att underlaget ska hålla för tio plusgrader och en vind på tio meter i sekunden.

Skulle Göteborgsvädret sin vana trogen ställa till med ännu mera trassel, går det att trixa med förutsättningarna en del utan att hockeyligans sportchef, Tommy Töpel, protesterar.

– Det handlar exempelvis om att senarelägga matchen till klockan 21, att förkorta perioder eller att låta matchen gå nästa dag, säger Peter Gyllander.

Genomskinlig sarg

En teknisk nymodighet ska testas när det gäller sargen.

Längst ner ska den vara vit som vanligt, för målvakternas skull, men längre upp kommer den att vara genomskinlig.

Syftena är två; dels för att underlätta sikten för åskådarna, dels för att testa elektronik när det gäller att exponera reklam på sargen.

TT