Biljettförsäljningen ökar i Elitserien

Lagen från Stockholms- regionen är hetast just nu

SM-finalisterna Djurgården har sålt fler årskort än någonsin tidigare.
Foto: jimmy wixtröm
SM-finalisterna Djurgården har sålt fler årskort än någonsin tidigare.
HOCKEY

Det råder hockeyfeber i Sverige. I måndags gick flera av elitserielagen på is för första gången – och på flera ställen möttes lagen av storpublik.

Många av klubbarna har också ökat sin säsongskortsförsäljning.

– Vi ligger enligt vår klubbdirektör bättre än vi någonsin gjort, säger Djurgårdens vd Jan Ednertz.

Det ser positivt ut för hockeyn till kommande säsong. Intresset är stort och hälften av lagen i elitserien har ökat sin försäljning av säsongskort.

Lagen från Stockholmsregionen sticker ut. AIK, Djurgården och Södertälje har ökat sin försäljning rejält.

AIK har fördubblat sin försäljning från förra året och Djurgården är på väg att slå sitt rekord över sålda årskort. Södertälje har redan tangerat förra årets resultat.

– Vi ligger väldigt mycket bättre än förra året. Vi sålde totalt 1 500 säsongskort förra året. Där är vi redan nu. Jag tippar på att vi landar någonstans runt 2 000–2 200 kort, säger Södertäljes marknadsansvarige Fredrik Aminoff.

”Kul med AIK”

Samtliga av Stockholms-lagen är övertygande om att ökningen har att göra med hur klubbarna spelade förra säsongen.

– Det kan vara så att många AIK:are tycker det är kul att vi är tillbaka i högsta serien. Vi har varit borta från elitserien i tio år, säger Peter Linder.

– En bidragande orsak är förra årets säsong då vid tog oss till final, säger Jan Ednertz.

”Positiv hockey”

– Vi har lyssnat på vår publik. De har tidigare tyckt att vi spelat tråkig hockey. Det förändrade vi förra året. Trots att vi spelade i kvalserien spelade vi hela tiden en positiv hockey. Det har publiken uppskattat, säger SSK:s klubbdirektör Stefan Jonsson.

Han tror att deras framgång kan ha att göra med att de andra klubbarna i staden gjorde bra säsonger förra året.

– Det är positivt för oss att Djurgården presterade så bra förra året och att AIK tog sig tillbaka. Men det är bra för hela Sverige att Stockholm är starkt.

FAKTA

Så många säsongskort har ditt lag sålt jämfört med säsongen 2009/1010

Djurgården

– Vi ligger enligt vår klubbdirektör bättre än vi någonsin gjort. Vi har sålt ungefär 2 500 kort så här långt. Vi kommer kanske att sälja 500–1 000 kort till, säger Jan Ednertz, vd och publikansvarig.

AIK

– Vi har sålt ungefär 2 000 säsongskort. Det är en fördubbling från förra året. En fjärdedel av dem är från samarbetspartners och sponsorer, säger Peter Linder, vd.

Södertälje

– Vi ligger väldigt mycket bättre än förra året. Vi sålde totalt 1 500 säsongkort förra året. Där är vi redan nu. Jag tippar på att vi landar någonstans runt 2 000–2 200 kort, säger Fredrik Aminoff, marknadschef.

Brynäs

– Till dags datum har vi sålt cirka 2 100 säsongsbiljetter för säsongen 10/11. Och försäljning fortsätter. Förra säsongen sålde vi 1 865 säsongsbiljetter, säger Hans-Göran Karlsson, klubbdirektör.

HV71

Vi säljer drygt 5 000 säsongskort och bedömer att vi ökar något jämfört med förra säsongen, säger Emil Danielsson, marknadschef.

Färjestad

Svårt att säga hur många vi sålt just nu, de flesta ligger på reservation. Vi hade 3 100 säsongskort förra säsongen och tror att vi kommer att passera den siffran en bit, säger Jörgen Kalitzki, mediekontakt.

Modo

Vi ligger i fas med förra årets försäljning. Förra säsongen sålde vi totalt cirka 2 900 kort och då räknar vi inte in 600 interna kort och 400 logekort, säger Tommy Roos, marknadschef.

Frölunda

Vi ligger i paritet med förra året, säger Peter Gyllander, informations- och presschef.

Timrå

Vi har hittills sålt 2 100 säsongskort. Det är ungefär lika mycket som förra säsongen, säger Joachim Sandström, pressackreditering.

Skellefteå

Det är för tidigt att säga hur vi ligger till, men det känns riktigt bra. Vi borde kunna hamna på samma siffra som i fjol, kanske lite bättre, säger Per-Anders Israelsson, klubbdirektör.

Linköping

2 920, plus-minus några stycken. Vi ligger något lägre än förra året, men ytters lite. Vi säljer fortfarande, säger Anna Andersson, ansvarig för lagets kundcenter.

Luleå

Jämfört med förra säsongen ligger vi lite efter, ungefär 10–15 procent, säger Peter Jidström, marknadschef.