Dif-fans tackar AIK för marknadsföringsmiss

I det inringade området menar Dif-fansen att en av deras banderoller syns.
I det inringade området menar Dif-fansen att en av deras banderoller syns.
HOCKEY

AIK försöker dra folk till matcherna med en ny kampanj.

Men Dif-fans har upptäckt ett pinsamt misstag.

Gnaget har valt en bild på Djurgårdsklacken.

– Det är möjligt att Djurgårdens hejarklack syns, säger Magnus Linder, som varit med och utformat annonsen.

AIK:s målvakt Viktor Fasth står framför en fullpackad klack. ”Stolpe ut är ingen tillfällighet, tro mig”, lyder texten. Och det är väl det AIK:s nya kampanj kan klassas som – stolpe ut.

Bloggen 11433 uppmärksammade missen. Supporterorganisationen Järnkaminerna var inte sen att haka på.

”I sin strävan av att presentera en mäCktig bild av gnaget hockey har man velat visa upp ett smockat Globen. Problemet är att man inte hittar någon sådan bild med AIK-publiken, så vad gjorde de? Jo, de tog en bild på DIF-sidan och hoppades att ingen skulle märka skillnad”, skriver Järnkaminerna.

De hänvisar till en banderoll som tillhör supportergruppen ”Blue Brigade” samt att man tydligt ser att båsen ligger till vänster om sektionen där Dif-klacken alltid står.

”Det är ingen Djurgårdsklack”

Men på AIK:s marknadsavdelning tror man inte att det handlar om en bildmiss.

– Det är ingen Djurgårdsklack, det finns ingen arena som ser ut så där. Jag tror inte ens att den finns. Den är så manipulerad den där bilden, säger Jan Herrström, som är ansvarig för marknad och matcharrangemang.

Herrström har dock inte varit personligt involverad i bildvalet. Kampanjen har tagits fram av folk i reklambranschen med AIK-hjärta.

En av dem är Magnus Linder. Och han medger att det kan vara Dif-klacken som smugit sig in i annonsen.

– Det är en generisk bild från en match som man har gjort om rätt mycket. Det är möjligt att Djurgårdens hejarklack syns, men det är ganska oväsentligt i det här fallet, säger Magnus Linder till Dagens Media.