Tv-kanal fälls – för att ha gynnat Modo

HOCKEY

SVT gynnade Modo i ett tv-inslag.

Nu fälls kanalen av Granskningsnämnden, enligt journalisten.se.

Det var i ett inslag den 13 oktober som SVT och Sportnytt blev anmälda till Granskningsnämnden för radio och tv.

Talade om publiktappet

Anledningen var att Sportnytt i programmet talade om Modos bristande publiksiffror och att klubben vädjade om att supportrarna skulle ta sig till matcherna.

Bland annat sades i inslaget: ”För att få fler att stötta sitt lag har man precis gjort klart med nya säsongskort. Det gäller kort för endast lördagsmatcher och ett som börjar gälla när backen Noah Welsh ansluter i slutet av månaden” och därefter fick klubbens vd Charlotte Gustavsson uttala sig om publiktappet, enligt journalisten.se.

Riskerar böter

Nu fälls dock SVT av Granskningsnämnden som tycker att inslaget gynnade SHL-klubben på ett sätt ”som inte var motiverat ur informationsintresse” och ”att det strider mot bestämmelsen om otillbörligt gynnande av kommersiella intressen”.

Nu kan kanalen tvingas böta 50 000 kronor för överträdelsen.