Avslöjar: Nya draget efter publikfiaskot

HOCKEY

SHL vill locka tillbaka publiken.

Nu kan Sportbladet avslöja att klubbarna enas i ett nytt initiativ för publikkampen.

– Att ha lapp på luckan i varje match kan inte vara annat än en målsättning, säger ligans vd, Jörgen Lindgren.

Hösten är en årstid hockeypubliken varit svårflirtad.

Hittills har många SHL-läktare gapat tomma och trots Djurgårdens Globen-match mot Skellefteå, och ett utsålt derby mellan Brynäs–Leksand, har publiksnittet marginellt minskat jämfört med vid samma tidpunkt i fjol.

Siffran vändes efter gårdagsomgångens svaga uppslutning.

Ligan och klubbarna har länge, i flera års tid, sökt lösningen på publikproblemen och nu kan Sportbladet avslöja ett nytt grepp.

I går hade representanter från SHL-lagen, de som jobbar operativt i klubbarna, ett möte i Göteborg för att uteslutande diskutera publikfrågor.

Tanken är den nykläckta konstellationen ska träffas regelbundet i fortsättningen för att byta idéer med varandra och så småningom hitta en lösning på den tuffa publiksituationen.

”Måste jobba hårt”

Det är klubbarna själva som enats och tagit initiativet.

– Det är ett jättebra initiativ. De kan jämföra med vad som fungerar här och vad som fungerar där. Det är viktigt att träffas och diskutera. Vad fungerar hos exempelvis Skellefteå? Kan det fungera i Karlskrona också?, säger SHL:s vd, Jörgen Lindgren.

På mötet i Göteborg diskuterades en rad punkter:

Kommunikationen till fansen, att göra matchdagarna attraktiva, få publiken mer aktiv och försöka locka fler bortasupportrar.

– Det krävs ett hårt jobb, ingenting annat. Problemen löser inte sig själva, utan vi måste jobba hårt varje match, varje vecka och varje år för att attrahera så mycket publik som möjligt, säger Lindgren.

Stor konkurrens

Hur ser du på de nuvarande publiksiffrorna?

– Vi följer siffrorna varje omgång och vet hur det ser ut.

Vad strävar ni mot?

– Alla inblandade vill naturligtvis ha så mycket publik som möjligt. Lapp på luckan i varje match kan inte annat än att vara en målsättning.

– Men vi konkurrerar med både väder och vind, andra evenemang och besökarnas tid, fortsätter Lindgren.

Djurgårdens representant på gårdagens möte, Jesper Björck, biljett- och  säkerhetsansvarig i klubben, berättar att träffen var lärorik.

– Vi vet att hockey upplevs bäst live men samtidigt är det självklart en utmaning för alla klubbar att fylla arenorna vid varje match. Detta är något som vi gemensamt mellan lagen kan titta på, säger han.

FAKTA

Snittpublik för samtliga SHL-klubbar den här säsongen (siffran i parentesen är förändringen jämfört med i fjol.

1. Frölunda 8 101 (-553)

2. Malmö 6 702 (-100)

3. Djurgården 6 577 (-123)

4. HV71 6 249 (-383)

5. Leksand 6 179 (+2 116 från hockeyallsvenskan)

6. Färjestad 6 125 (-43)

7. Linköping 5 545 (-884)

8. Brynäs 5 458 (-56)

9. Örebro 5 412 (-70)

10. Luleå 5 149 (-628)

11. Skellefteå 4 697 (-520)

12. Växjö 4 838 (+207)

13. Karlskrona 4 271 (+990)

14. Rögle 3 967 (-126)

Totalt: 5 659 (-102)

Snittpublik efter första fem hemmamatcherna 2015/2016

1. Frölunda 8 799

2. Malmö 7 202

3. Linköping 6 249

4. Djurgården 6 690

5. HV71 6 632

6. Färjestad 6 168

7. Luleå 5 777

8. Brynäs 5 514

9. Örebro 5 482

10. Skellefteå 5 217

11. Modo 4 732

12. Växjö 4 631

13. Rögle 4 093

14. Karlskrona 3 281

Totalt: 5761

(Leksand i hockeyallsvenskan: 4063)