Nu ska Dif ha lekstuga

Vill locka barnfamiljer: ”Vi jobbar stenhårt”

1 av 2
HOCKEY

Bolibompa och lekland ska dra folk till Hovet i vinter.

Djurgården tar ett nytt grepp i kampen för att locka publik, speciellt barnfamiljer.

– Vi jobbar stenhårt för att förbättra miljön när Djurgården spelar, säger Jan Ednertz, vd för Djurgården Ishockey AB.

7 391, 6 964, 6 865, 6 623, 6 161.

Det är Djurgårdens hemmasnitt och publiktapp de fem senaste åren.

Djurgården har alltså förlorat över 1 200 åskådare per match.

Nu ska den trenden vändas och Djurgården bjuder på flera nyheter på Hovet i vinter.

”Bubblar om Dif”

En ny aktiv och förbättrad sittplats får allt mer utrymme i Hovet.

Hovet ska inhysa ett lekland som ska ha öppet inför matcherna.

Barnpassning planeras.

– Vi har en spännande försäsong och vi har nu sålt 2000 säsongskort, det är avsevärt fler än vid samma tidpunkt i fjol. Sedan är antalet träffar på vår hemsida dubbelt så många som mitt under säsongen i fjol och det är ett kvitto på att det bubblar om Djurgården Hockey, säger Jan Ednertz, vd för Djurgården Hockey.

”Alla är vinnare”

Det mest originella förändring på Hovet blir ett lekland. Vid lämpliga familjematcher ska Djurgården förändra Hovet till att bli barnanpassat och kunna erbjuda ett lekland till klubbens yngsta supportrar.

– Tanken är att familjerna ska komma tidigare än nu till Hovet och att barnen ska ”leka av sig”. Alla är vinnare på det. Vi får hit besökarna tidigare till matcherna, föräldrarna får glada och nöjda barn och barnen får stimulans, säger Ednertz.

Förhöjd upplevelse

Leklandet har blivit möjlighet via ett lokalt samarbetsavtal.

Djurgården har även en tanke att kunna erbjuda barnpassning under matcherna. Så att mamma och pappa får se ishockeyn i lugn och ro och därigenom få en förhöjd upplevelse.

FAKTA

SÅ HÄR SKA ELITSERIELAGEN ÖKA SIN PUBLIK

Djurgården: Ha ett lekland inför matcherna där barnen kan få stimulans.

Frölunda: Evenemanget i Scandinavium ska vara bättre än på tv. Bättre repriser än på tv och fartfyllt i arenan. Frölunda har även utvecklat fanscorner där göteborgarna får möta spelarna efter matchen.

Färjestad: FBK bygger om sin ståplats och ger ståplatspubliken förmånen att vara delaktig i arrangemanget. Ståplats-publiken får en egen bar.

HV71: Bygger en ny ståplats för gästande supportrar.

Linköping: LHC har utvecklat ett biljettsystem där det finns möjlighet att inhandla olika typer av biljetter till olika priser så att samtliga målgrupper ska attraheras.

Luleå: –.

Modo: Lokala hockeyföreningar har rabatt på biljetter.

Rögle: En extra bar har bland annat byggts.

Skellefteå: En fräsch mediakub finns på plats. Vi har också tittat på ett lekland i arenan.

Södertälje: SSK har testat barnpassning under några år. Men SSK anser att grunden ska ligga i att hockeyn ska vara bra på isen.

Timrå: Inga stora grepp.

Sammanställning: Tomas Ros