Så här hett är ditt favoritlag

Hockeyfeber i Luleå och Stockholm – men dåliga tider i resten av landet

HOCKEY

Lågkonjunktur och kärvare tider.

En majoritet av elitserieklubbarna märker en nedgång i antalet sålda säsongskort.

– Den allmänna konjunkturen känns helt klart av, säger Mikael Berglund, marknadschef i Timrå IK.

DRAR FOLK  Luleås Jonathan Hedström är en av spelarna som bidrar till stadens hockeyfeber.
Foto: JOAKIM NORDLUND
DRAR FOLK  Luleås Jonathan Hedström är en av spelarna som bidrar till stadens hockeyfeber.

Fortfarande återstår två veckor till elitserien drar igång, och flera av klubbarna räknar med att ta igen en del av tappet under den tiden.

Men allt talar för att den totala försäljningen av säsongskort kommer att backa något till kommande säsong.

Frölunda har i dagsläget sålt nästan 1 500 färre säsongsabonnemang, jämfört med förra säsongen.

Räknar inte med ökning

– Framför allt på företagssidan har vi märkt av att det är lågkonjunktur. Men vid den här tiden i fjol hade vi ungefär samma siffror, så jag tror att vi ska komma i närheten av förra säsongens siffror, säger Frölundas press- och informationschef Peter Gyllander.

I tio av de tolv klubbarna räknar man inte med att öka försäljningen av säsongskort.

Undantagen är Djurgården och Luleå. I de två klubbarna har man redan med bred marginal slagit förra säsongens siffror.

– Vi märker ett stigande intresse i huvudstaden och siktar på att sälja 3 000 biljetter innan serien drar i gång. För att vara Djurgården är det en väldigt bra siffra, säger Jan Ednertz, publikansvarig hos Djurgården.

Positiva tongångar

Även i Luleå, som överraskade stort förra säsongen, är det positiva tongångar:

– Vi har lite hockeyfeber här. Det är ett klart mycket större tryck efter biljetter och det är vi otroligt glada för, säger klubbdirektör Peter Jidström.

Trots att publikfavoriterna Linus Omark och Johan Harju är borta räknar Luleå med öka antalet säsongskort med 25 procent.

– Vi har ett intressant lag med nya profiler som ”Jonte” Hedström, Johan Fransson och tvillingarna Abbott. Många tycker det ser spännande ut.

Grundlig renovering

En annan förklaring till den ökade försäljningen är att Coop Arena har genomgått en grundlig renovering under sommaren.

– Den har förvandlats från en ishall till en arena, klart att det påverkar positivt, säger Jidström.

FAKTA

KOLLA, SÅ MÅNGA SÄSONGS- BILJETTER HAR DITT LAG SÅLT

Frölunda

Antal sålda 2009: 4 951

Antal sålda 2008: 6 400

Skillnad: -1 449

Vi låg på ungefär samma siffror vi den här tidpunkten i fjol. Och räknar med att ta igen det mesta de kommande två veckorna, säger press- och informationschefen Peter Gyllander.

Brynäs

Antal sålda 2009: 2 100

Antal sålda 2008: 2 107

Skillnad: -7

Vi hade ett tapp inför förra säsongen, men det har vi stoppat nu. Till den här säsongen räknar vi med att öka något, säger marknadschef Sven Engwall.

Djurgården

Antal sålda 2009: 2 525

Antal sålda 2008: 2 320

Skillnad: +205

Vi märker ett stigande intresse i huvudstaden och siktar på att sälja 3 000 biljetter innan serien drar i gång, säger publikansvarige Jan Ednertz.

Färjestad

Antal sålda 2009: 2 793

Antal sålda 2008: 2 932

Skillnad: -139

Vi har just nu en stor annonskampanj, och har två större försäljningskampanjer kvar. Vi räknar med att plocka in minuset tills det är dags att börja säsongen, säger press- och informationschef Jörgen Kalitzki.

HV 71

Antal sålda 2009: 5 170

Antal sålda 2008: 5 540

Skillnad: -370

Vi har ett litet tapp jämfört med förra säsongen. Samtidigt är det nästan två veckor kvar till seriestarten och lite ska vi kunna ta igen, säger Linus Carlholt, biljettansvarig.

Luleå

Antal sålda 2009: Ca 2500

Antal sålda 2008: Strax under 2 000.

Skillnad: + 500

Vi tappade på de privata säsongskorten förra säsongen, men ökade ganska mycket på lösbiljetter. Nu har den privata säsongskorten ökat igen, säger Luleås klubbdirektör Peter Jidström.

Linköping

Antal sålda 2009: 3 200

Antal sålda 2008: 3 500

Skillnad: -300

Som det ser ut just nu säljer vi fortfarande en hel del kort, så vi räknar med att komma upp i ungefär samma siffror som föregående säsong, säger Line Sörensen, biljettansvarig.

Modo:

Antal sålda 2009: Ca 2500.

Antal sålda 2008: Ca 3 000.

Skillnad: - 500

Vi hade räknat med en liten minskning jämfört med i fjol. Men vi hoppas att vi ska nå upp till 2 800 till seriestarten, säger Mette Jakobsson, chef för kundcenter.

Rögle:

Antal sålda 2009: Ca 2 400.

Antal sålda 2008: Ca 2 400.

Skillnad: +/-0

Vi ligger där vi låg i fjol. Det är ungefär som förväntat, säger Arne Nilsson, kanslichef.

Skellefteå

Antal sålda 2009: 2 527

Antal sålda 2008: 2 627

Skillnad: -100

Det blir en liten minskning jämfört med i fjol. Vad den slutgiltiga siffran blir vet vi inte förrän i oktober, men vi känner av konjunkturen, säger Charlott Landstedt Sjöö, biljett- och bokningsansvarig.

Södertälje

Antal sålda 2009: Ca 1 500.

Antal sålda 2008: Ca 1 500.

Skillnad: +/-0

Intresset är som inför förra säsongen. Det blir ungefär likadant som i fjol, säger Jenny Palm, biljettansvarig.

Timrå IK

Antal sålda 2009: Ca 1 800.

Antal sålda 2008: Drygt 2 000.

Skillnad: -200

Vi har några aktiviteter kvar och kan kanske sälja 50 biljetter till. Men den allmänna konjunkturen märks helt klart av, säger Mikael Berglund, marknadschef.