Hockey

Loreens tränare ska få Dick Axelsson i form: ”Positivt överraskad”

Han tränade Loreen inför Eurovision och hjälper sedan tidigare NHL-proffsen Tom Wandell och Niklas Grossman.

Nu ska Nebez Kurban få Dick Axelsson, 25, i superform.

– Jag är positivt överraskad, säger Kurban.

Mannen som sedan i maj tuktat Dick Axelsson heter Nebez Kurban. För Sportbladet berättar han hur han ska få 25-åringen, som inte gjort sig känd som någon träningsnarkoman, i form.

– Jag känner många hockeyspelare och de sa ”det vore jättebra om du får ordning på honom, då kan han bli en världsspelare”. Han är en supertalang och är det något område han kan förbättra sig inom är det väl fysiken, precis som många andra hockeyspelare, säger Kurban.

Axelsson tog kontakt med Kurban i vintras och nu tränar de åtta pass i veckan.

– Vi gjorde tester direkt för att se vilken nivå han håller. Sedan lägger jag upp ett schema för hur vi ska förbättra styrka, snabbhet, explosivitet, uthållighet och smidighet. Vi tar det i etapper och sätter upp mål månadsvis, säger Kurban.

Är det något speciellt ni fokuserar på?

– Vi kör inte så mycket gristräning. Vi går inte ut och maler tio gånger 1 000 meter. I stället kör vi mycket intervaller och upprepningar för att förbättra explosiviteten, säger Kurban, som är imponerad av sin adept.

– Jag har också läst att han kanske inte ska vara så träningsvillig, men det är absolut inget jag har märkt av. Jag är positivt överraskad över hur bra han sköter sig. Dick är en talang rent fysiskt också. Det kanske det inte är så många som tror, men det är han.

FAKTA

SÅ HÄR TRÄNAR DICK AXELSSON FÖR ATT KOMMA I SUPERFORM

Maj: ”Då körde vi mer hjärta-lunga. Vi fokuserade på längre intervaller, ofta på cykel eller inlines. Lägre intensitet och mer mängd.”

Juni: ” Nu har vi snappat upp det och kör lite kortare och mer intensivt, mer upprepningar. Vi kör kortare vila och kortare lopp. Det blir ändå mycket hjärta-lunga, men mer kvalitet. Plus mycket hopp, enbenshopp, sidohopp, skridskohopp och så vidare, för att förbättra explosiviteten.”

Juli: ”Då ska vi köra vi mer styrka och inte så mycket mängdträning. Det blir två, tre repetitioner på alla övningar. Målet är att han ska få upp maxstyrkan för att på så sätt få ännu mer explosivitet.”