Stenhårda fyskraven: Lyfta egna vikten x2

Här är toppklubbens hemliga lista – det måste spelarna klara

HOCKEY

Frölunda mot Skellefteå.

Maktkampen går vidare.

Frölundas vapen är en ny omfattande kravprofil på sina spelarna.

– Vi har satt ihop de här mätbara punkterna för att visa vad som krävs för att spela hockey i Frölunda, säger fysansvarige Pär Edlund.

”Vi tränar hårdast i SHL”.

”Så hårt som vi kört den här säsongen har vi aldrig gjort”.

Klassiska floskler som sprutar ut från ishockeyledare och ishockeyspelare, speciellt i september.

Frölunda anser givetvis att deras träning är en av de bästa och smartaste.

Skapa perfekt spelare

Det som gör Göteborgs-lagets metod intressant är att de satt ihop ett program om tio punkter, tio krav, på sina spelare. Den är helt ny inför den här säsongen och är ett led i Frölundas långsiktiga satsning på att skapa den perfekta hockeyspelaren.

Huvudtränare Roger Rönnberg har till och med gått så långt att han inte tagit ut talangfulla juniorer till a-laget just för att de inte uppfyllt fysprofilen.

– Vi gör det här för spelarnas bästa. Det här krävs i SHL. Vi tycker det är bra att killarna får det på ett papper så har de något att förhålla sig till, säger Rönnberg.

Den som är mastermind bakom kravspecifikationen är Pär Edlund, fysansvarig för Frölunda.

– De här kraven tillsammans skapar en bra kropp för att spela hockey. De är tuffa, men klarar man av dem så har man kraften att spela i SHL. Sedan måste man även ha hockeykompetens för att spela i SHL, självklart. Men det här är grundverktyget, säger Pär Edlund.

”Unik i NHL och SHL”

Han hävdar att många hockeyspelare tränar fel.

Att man inte drar en parallell mellan fysträning och hur den gör att man blir bättre på isen.

– Tyvärr tränar en del hockeyspelare för att få en snygg kropp på stranden. Men hemligheten är att kunna få ut max hockeyeffekt av sin kropp. Få ut trycket i grejerna. Det är en helt annan sak än att ha stora muskler, säger Edlund.

Han hävdar också att alla de NHL-spelare som Frölunda har fostrat senaste åren har godkända värden enligt Frölundas kravprofil.

– Tar man sig till NHL, eller SHL också, så är man unik. Då kan man underkasta sig hård, och rätt, träning. Vi försöker förklara för våra juniorer att de har chansen att bli något riktigt bra i ishockey, men då måste de leva unikt och träna hårt. Finns ingen genväg, säger Edlund.

HÄR ÄR DE TIO KRAVEN PÅ FRÖLUNDAS SPELARE

1. Istest 1

Sträcka: 10 meter.

Tidskrav: Under 3 sekunder.

Klubbrekord: Anton Axelsson 2,72 sekunder.

2. Istest 2

Sträcka: Tre varv runt isbanan.

Tidskrav: Under 42 sekunder.

Klubbrekord: Mats Rosseli Olsen 40,66 sekunder.

3. Bänkpress

Bra: 1,5 ggr kroppsvikten.

Godkänt: 1,3 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Samuel Påhlsson 145 kg.

4. Frivändning

Bra: 1,5 ggr kroppsvikten.

Godkänt: 1,3 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Loui Eriksson 135 kg.

5. Knäböj

Bra: 2,1 ggr kroppsvikten.

Godkänt: 1,9 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Mikkel Bödker 212,5 kg.

6. Stående längd

Bra: 2,80 meter.

Godkänt: 2,70 meter.

Klubbrekord: Viktor Ståhlberg 3,07 meter.

7. VO2 max (syreupptagning)

Godkänd: 60 ml/kg/minut.

Bra: 65 ml/kg/minut.

Klubbrekord: Elias Fälth 72 ml/kg/minut.

8. Coopertestet (3 000 meter)

Godkänd: 11,15 minuter.

Bra: 10,50 minuter.

Klubbrekord: Janne Niskala 10,09 minuter.

9. Win-gate (Testcykel)

Godkänd: Över 20 watt per kg.

Bra: Över 22 watt per kg.

Klubbrekord: Fredrik Sjöström 22,7 watt per kg.

10. Rörlighet

Mål: Vara total rörlig.

Krav: Gör ett rörlighetstest.