Hjältens taktik – träna mindre

Andreas Hadelöv, 35, knäckte Luleå – nu ska han förlänga karriären

HOCKEY

LULEÅ. Den enskilt viktigaste anledningen till Skellefteås derbyseger.

Nu hoppas Andreas Hadelöv, 35, på att kunna förlänga karriären – genom att ta det lugnare på träningarna.

– När man är 35 år har man inte råd med några skador. Det tar för lång tid att komma tillbaka, säger han.

Andreas Hadelöv
Andreas HadelövFoto: Pic-Agency

I norrderbyt, och tillika seriefinalen, mot Luleå var Hadelöv Skellefteås främste segerorganisatör. Framför allt med en jätteräddning när Joonas Vihko fick Luleås stora kvitteringschans.

Det var – som vanligt.

– Det kändes bra. Det har det gjort hela säsongen, så det var väl ingen större skillnad mot tidigare matcher, säger Andreas Hadelöv.

Positivt och negativt

För lite mer än fyra år sedan bestämde han för att lägga om sin spelstil och bli en renodlad butterfly-målvakt.

Positivt: han har tagit sitt spel till en ny nivå för varje säsong som gått.

Negativt: kroppen tar stryk.

– Nuförtiden sliter det ganska mycket på knän och höfter när man står i mål. Eftersom jag inte direkt är jätteung så har jag inte råd med att dra på mig några skador, säger Hadelöv, som av den anledningen förändrat sitt agerande under isträningarna:

– Jag försöker jobba mycket med skridskoåkningen stående. När det är spelövningar så kör jag ju för fullt. Men under de första övningarna är jag inte lika aktiv som jag var förut.

Ska undvika skador

På så sätt hoppas han kunna förlänga karriären.

– Det är väl tanken. När man börjar vara 35–40 år tar det för lång tid att komma tillbaka om man skulle dra på sig någon allvarligare skada helt enkelt. Så resonerar jag.

Stabilare spel

Omskolningen har framför allt resulterat i ett stabilare spel. Även om det tog tid.

– Från början hamnade man i ett mellanläge. Hjärnan visste inte om jag skulle jobba på det gamla sättet eller det nya. Då blev det lite onödiga mål, säger Hadelöv och fortsätter:

– Från och med förra säsongen sitter grundspelet i ryggmärgen. Så nu kan jag spela mer med huvudet, som jag gjorde förr.

FAKTA

SÅ SKA HADELÖV FÖRLÄNGA KARRIÄREN

Arbete med skridskoåkningen i upprätt läge.

Mindre aktivitet och inga påfrestande räddningar under uppvärmningsövningarna på träningarna.

Individuell träning med fys- och målvaktstränare.

Alltid ha något att jobba mot och sträva efter, vilket ger motivation och energi.