Inleder guldjakten – då blir Skellefteå svikna av publiken

Över tusen biljetter inte sålda inför första mötet

Foto: SCANPIX, BILDBYRÅN
HOCKEY

Seriesegrare och allas guldfavorit inför slutspelet.
 Då sviker publiken i Skellefteå. 
Över tusen biljetter fanns kvar dygnet innan nedsläpp för den första kvartsfinalen.


– Det är verkligen märkligt, säger Anna Ersson marknadschef i klubben.

I snitt besökte 5 197 åskådare Skellefteås matcher i grundserien. När den första kvartsfinalen spelas i morgon hemma mot Brynäs kommer förmodligen inte så många fler än så.

Publiken sviker trots att Skellefteå är given guldfavorit och arenan, med en kapacitet på 6 000 åskådare, kommer inte klubben lyckas fylla i morgon.


– Efterfrågan på biljetterna är betydligt kallare än vad vi trodde. Det är verkligen märkligt eftersom det gått så bra både sportsligt och på läktaren tidigare under säsongen, säger marknadschefen Anna Ersson.


”Kanske underskattat situationen”

– Det kommer tyvärr inte bli fullsatt, fortsätter hon.

Runt 5 000 biljetter har sålts, trots att klubben ständigt jobbar aktivt med försäljningen.


– Kanske har vi underskattat situationen eller så tänker publiken att ”fan, det kommer slutspelsmatcher som är mer intressant framöver". De ser kanske längre fram, helt enkelt, säger Ersson.

Mer fart i Luleå

Bara några mil norrut går biljettförsäljningen betydligt bättre.

Luleå ser ut att fylla arenan när de möter Frölunda på onsdag. 


– Försäljningen är mycket positiv och vi har gått ut stenhårt redan från början, säger Peter Jidström, vd i Luleå Hockey.


Hur menar du med ”stenhårt”?


– Vi har uppmanat alla att klä sig i rött. Vi kommer redan från den första kvartsfinalen dela ut röda t-shirts med texten ”BSTL”.


– Det står för ”Bucklan ska hem till Luleå”, fortsätter Jidström.

E4-derbyt säljer bra

Även E4-derbyt, HV 71 mot Linköping, är eftertraktat.

Linköping har redan sålt över 6 000 biljetter till båda kvartsfinalmatcherna i Cloetta Center och räknar med att fylla arenan under hela serien.

Det gör även HV 71 som endast har ett hundratal biljetter kvar till försäljningen till mötena mot konkurrenten.

– Av tradition har vi alltid mycket folk på matcherna mot HV, säger Anna E Andersson, biljettansvarig i Linköping.

FAKTA

Så går biljettförsäljningen i ditt lag

Brynäs, Läkerol Arena

Kapacitet: 8 405.
Sålda biljetter: 4 600.

– Det är bra sålt för att vara dagar innan matchen på torsdag. Det ser ut ungefär som tidigare år, säger Maria Hellström, biljettansvarig i föreningen.

Frölunda, Scandinavium

Kapacitet: 12 044.

Sålda biljetter: 7 000.

– Men 7 000 är inte en exakt siffra. Reservationerna för de med årskort ingår där. Men vi kommer inte att ha under 10 000 åskådare, det är förhoppningen, säger presschefen Peter Gyllander.

Färjestad, Löfbergs Lila Arena

Kapacitet: 8 647.

Sålda biljetter: 5 000.

– Det är ungefär som tidigare år, säger Karin Larsson, biljettansvarig i Färjestad.

HV 71, Kinnarps Arena

Kapacitet: 7 000.

Sålda biljetter: 6 650.

– Intresset är bra. Det finns bara ett hundratal biljetter kvar till de båda hemmamatcherna, jag är helt övertygad om att det blir fullsatt. Inget talar för något annat, säger Andreas Karlsson, biljettansvarig.

Linköping, Cloetta Center

Kapacitet: 8 500.

Sålda biljetter: Över 6 000.

– Vi tror på slutsålt, matcherna mot HV säljer av tradition väldigt bra. En kvartsfinal brukar annars vara som en vanlig grundseriematch har vi märkt på tidigare år. Men inte nu, alltså, säger biljettansvarige Anna E Andersson.

Luleå, Coop Arena

Kapacitet: 6 300.

Sålda biljetter: Över 5 000.

– Vi har gått ut stenhårt från början. Det blir välfyllt, om inte helt fullt, så i alla fall en riktigt bra stämning, säger Luleås vd Peter Jidström.

Modo, Fjällräven Center

Kapacitet: 7 600.

Sålda biljetter: Strax under 5 000.

– Den första kvartsfinalmatchen är svårsåld. Men vi har goda förhoppningar om en bra stämning i hallen, säger ekonomichefen Pia Rubing.

Skellefteå, Skellefteå Kraft Arena

Kapacitet: 6 001.

Sålda biljetter: Runt 5 000.

– Det har inte alls varit vad vi hoppats på. Det är märkligt att vi inte sålt fler biljetter, men fansen kanske tar för givet att vi vinner och att det kommer mer intressanta matcher längre fram, säger Anna Ersson, marknadschef i klubben.