Paris SG har redan gjort årets självmål

FOTBOLL

PARIS. 2016 är ungt men Paris Saint-Germain har redan slagit in årets självmål.

Det var fler än en PSG-supporter som satte morgonkaffet i vrångstrupen när den brittiska sångerskan M.I.A:s video till låten Borders lanserades i november. I videon följer M.I.A. en ström med flyktingar från den fattiga världen på farliga båtresor och över taggtrådsstängsel, samtidigt som hon sjunger om nationsgränser, fattigdom, privilegier och polisvåld med den upprepade textraden ”What’s up with that?”.

Under några sekunder figurerar hon med PSG:s matchtröja, där storsponsorn Fly Emirates logga ersatts med budskapet Fly Pirates.

Ekvationen var inte särskilt svår att göra; PSG ägs av Qatar Sports Investment – en gren av den qatariska staten, Qatar arrangerar VM 2022, under bygget av arenorna beräknas fler människor dö än antalet spelare som kommer att beträda dem under VM-slutspelet.

Klubb med extremt ömma tår

PSG ägs både indirekt och direkt av en liten diktatur i Persiska viken, där grundlagsskyddade självklarheter som yttrande- och pressfrihet inte existerar. Vittnesmålen om de slavliknande förhållandena för landets arbetskraftsinvandring är många och extremt besvärande för både PSG och andra klubbar som FC Barcelona som bär Qatar-sponsor på bröstet.

Ni kan storyn, Paris Saint-Germain kan den definitivt, och det enda rimliga sättet att hantera M.I.A:s tackling från klubbens sida hade förstås varit att tiga ihjäl den, om man nu måste leka djävulens advokat:

På ena sidan en cynisk multimiljardindustri förklädd till fotbollsklubb, på den andra en idealistisk popstjärna som sätter ljuset på den moderna fotbollens känsligaste punkt.

Vi visste att Paris Saint-Germain är en klubb med perverst mycket pengar.

Nu vet vi att det också är en klubb med extremt ömma tår.

I det brev som klubben skickat till M.I.A. och som skrivits under av PSG:s vd Jean-Claude Blanc, hävdar man att popstjärnan skadar klubben ”både vad det gäller image och ekonomi”, och kräver att videon dras tillbaka inom 24 timmar, samt att M.I.A. betalar skadestånd till klubben ”som bekostar flera sociala projekt för bland annat sjuka barn” och som ”skänkte en miljon euro till hjälpinsatser för flyktingkrisen i höstas”.

Liksom de allra flesta stora fotbollsklubbar har Paris Saint-Germain en flik på hemsidan för välgörenhet och ungdomsprojekt. Det är förstås hedervärt, med det ändrar inte det faktum att Paris Saint-Germains qatariska ägare aldrig brytt sig om att städa upp på den egna bakgården.

Trodde på bättre bollkänsla

Jag är inte naiv nog att tro att PSG har någon som helst ambition att pressa på för en demokratisk utveckling i Persiska Viken, däremot trodde jag de hade lite bättre bollkänsla än att gå in i ett propagandakrig som de aldrig kan vinna.

För ett år sedan, precis efter attentaten på Charlie Hebdo, basunerade Parc des Princes ut ”Je suis Charlie”-budskapet på sina storbildsskärmar före match. Det var lite magstarkt för en klubb vars hela framgångsresa går att härleda till ett litet land utan yttrandefrihet. Men det hela passerade förbi i ett chockat Frankrike som inte behövde mer polemik just då.

Den här gången lär Paris Saint-Germain få svettigare att förklara sig, och det på grund av ett helt frivilligt självmål.

Självrannsakan, what’s up with that?