Hon höjer tittarsiffrorna och har blivit en snackis

SPORTBLADET

Efter två matchdagar, börjar Serie A:s nya fenomen träda fram. Inters Sneijder är en och Juves Diego en annan. I kampen om tittarna är det Maria José Lopez.

Maria José Lopez leder kampen om tittarna.
Foto: WWW.TERRA.CL
Maria José Lopez leder kampen om tittarna.

Hon ser ut som en Barbie som någon god (eller elak?) fe har beslutat blåsa liv i. Möjligen är bröst och stjärt något överdimensionerade i förhållande till den kyska dockans perfekta former och de ser ut att vara äkta. Alla kroppsdelar skumpar nämligen på precis rätt sätt, när Maria José Lopez utför sin lilla, ska vi kalla det måldans, i fotbollsprogrammet Controcampo.

Dansen i fråga kan beskrivas som en sydamerikansk version av lap dance som framförs med vissa balanssvårigheter. Maria har extremt kort kjol och väldigt höga klackar.

Men publiken och experterna i studion är inte kinkiga med detaljerna. De halvslutna läpparna och rumpans böljegång är mer än nog. Och framförallt, höjer hon tittarsiffrorna. Maria José Lopez har blivit en snackis.

Ni vet förmodligen redan det mesta om Inters fyra mål mot Milan i derbyt i lördags och om Juventus triumf mot Roma på Olympiastadion i söndagskväll.

Romas försvar har efter två matcher släppt igenom sex mål.

Ingen kommentar.

Detta är vad Serie A skenbart handlar om.

Detta är vad ”i tifosi” tror att kampen om den åtråvärda ligasegern handlar om.

Dyker upp som räddaren i nöden

Men den stora striden, den om pengarna, utspelar sig på tv. Silvio Berlusconi kan till nöds kosta på sig att Milan har en dålig säsong.

Men han har inte råd med att förlora den fotbollsintresserade

tv-publiken. Och helt i enlighet med den berlusconianska estetiken, dyker Maria José Lopez upp som räddaren i nöden i Controcampo, ett viktigt program på tablån i Rete 4, som ägs av premiärministerns tv-bolag Mediaset

Om man bara är intresserad av att smygtitta under korta kjolar och i djupa urringningar, fyller Maria José Lopez sitt syfte. Men när ska italiensk tv vakna upp till 2000-talet och en värdigare kvinnosyn?

Den största konkurrenten på fotbolls-området är onekligen penningstinn och har kammat hem sändningsrättigheterna. Men i förhållande till RAI och Mediaset gör

kanalen modern, rapp fotbolls-tv och det är också ett sätt att vinna tittare. Experterna är vältaliga och analytiska före detta spelare. Journalisterna är kvicka i repliken och orädda att ställa kritiska frågor.

Även här lockar man naturligtvis med en snygg kvinna, vi är ju i Italien. Men Maria José Lopez motpol Ilaria d’Amico är programledare. Hon för snacket framåt, hon leder diskussionen och interagerar med experter, spelare, tränare och kollegor.

Tappar klänningen framför en kille

Jag förstår att Maria José Lopez inte har flyttat in i Controcampos studio för att göra en tittare som jag lyckligare. Men tänk om programmets redaktion hade vågat utmana konkurrenterna med en bra kvinnlig sportjournalist i stället och bytt ut sitt bisarra expert-galleri med lite nytt, ungt blod?

Så tänker jag, medan Controcampo visar en sketch med Maria Jose Lopez från chilensk tv. Maria tappar klänningen framför en kille som sitter vid ett skrivbord. Hon döljer sina behag så gott hon kan, medan skrivbordet långsamt skjuter i höjden.

Man tar sig för pannan.

Måtte Roma snart få ordning på försvarsspelet.