IFK suktar just nu något så enormt efter en seger

...och den kommer naturligtvis när som helst

SPORTBLADET

NORRKÖPING. 0–0 mot Malmö FF, elfte raka utan seger och olyckskorparna kraxar nu för fullt runt spelare och ledare i IFK Norrköping.

Själv säger jag som de visa kineserna, de från Peking:

”Du kan aldrig hindra olyckskorparna från att flyga över ditt huvud, men du kan hindra dem från att bygga bo i ditt hår.”

Jag tror nämligen på IFK Norrköping.

Inte bara för att Miles Davis var IFK-are.

Detta med Miles är något som ”Mankan” har lärt mig.

Magnus ”Mankan” Nilsson, författaren som skrivit så vackra pjäser om Edith Södergran och Elmer Diktonius och Gunnar Björling för att inte tala om fotbollsdramatiken i ”Knäckebröd med hovmästarsås”.

Samme Mankan som i februari i år på IFK Norrköpings årsmöte utsågs till hedersmedlem i klubben och som omedelbart förklarade att det var det största som hänt honom.

Om fotbollsåret, som då ännu inte hade börjat, sa han:

– Jag tror inte IFK blir etta, men kan man hamna mellan placeringarna fem och tio skulle jag vara riktigt nöjd.

Jag tror, Mankan, att du kommer att bli riktigt nöjd när sluttabellen skrivs söndag eftermiddag 23 oktober.

Den här lördagkvällen spelade den allsvenska nykomlingen IFK Norrköping 0–0 mot regerande svenska mästarna från Malmö. Matchen hade, faktiskt, kunnat slutat hur som helst eftersom båda lagen hade frilägen: MFF:s Wilton Figueiredo missade sitt rätt i magen på IFK-målvakten Abbas Hassan och fem minuter senare missade IFK:s Gunnar Thorvaldsson sitt nästan exakt likadana läge med att sätta bollen rätt på MFF-målvakten Dusan Melichárek. Betalt, kvitterat.

Men sammantaget var det hemmalaget som hade de bästa och flesta chanserna. Några nickar av Astrit Ajdarevic och Sphetim Hasani som strök stolparna. Ett underkänt nickmål av samme Hasani och tränar-Janne påminde oss efteråt om hur de själva fått just ett sådant mål emot sig.

Ajdarevic mest sevärd

Janne Anderssons IFK suktar just nu något så enormt efter en seger, och den kommer naturligtvis när som helst. Jag tycker nämligen att Norrköping har en närmast perfekt uppbyggnad av sitt lag för att målen ska komma.

Längst fram de båda dokumenterat skickliga målgörarna Gunnar Heidar Thorvaldsson och Shpetim Hasani. I år med endast fyra respektive ett mål vardera – men Hasani gjorde till exempel 13 i Superettan i fjol och senast Thorvaldsson hade Janne Andersson som tränare, i Halmstad BK, blev han allsvensk skyttekung endast 23 år gammal. Ingen av de båda är heller lastgammal: både isländske Thorvaldsson och turkiske Hasani är födda 1982.

Där bakom, i en fri nummer 10-roll, härskar Astrit Ajdarevic, en av årets mest sevärda spelare i svensk fotboll. Oerhört ambitiös, teknisk, kreativ. För ambitiös – han vill ju alltid ha bollen..? Nej, jag tycker inte det.

Alltid trevligt i Norrköping

Anders Whass storspelade i mittförsvaret och de defensiva mittfältarna Petru Racu – Armin Tankovic skötte sitt perfekt. Det syns ju också i ”nollan” bakåt.

Den här gången har IFK Norrköping, till skillnad mot senast, kommit till allsvenskan för att stanna.

När Robert Laul i Sportbladet räknade upp svenska El Clasico fanns IFK Norrköping–Malmö FF med på listan. Det var tider det... Som de elva säsongerna 1942/43–1952/53, då antingen MFF (fem gånger) eller Norrköping (sex gånger) blev svenska mästare.

Inte någon av dessa 22 inbördes möten åren 1942–53 slutade 0–0...

2011 slutade det 0–0, men det är ändå alltid så trevligt att komma till Norrköping, att stiga av tåget från Stockholm och mötas av plingelinget från spårvagnarna ute på Norra Promenaden.

När jag anlände till stan möttes två vagnar på linje 3. Den ena, ”Düsseldorf”, på väg mot Vidablick – den andra, ”Essen”, mot den andra ändhållplatsen, Klockaretorpet. Båda två med dubbla IFK Norrköping-vimplar längst fram för att påminna de icke-vetande om att det var matchdag i dag.

Märkligt kan tyckas med sådana namn på spårvagnarna, men förklaringen är som alltid enkel. Man har döpt sina spårvagnar efter spårvägsstäder som haft eller har anknytning till just denna spårvagnstyp eller den specifika vagnen ifråga.

Både ”Düsseldorf” och ”Essen” ingick i ett köp av ett flertal vagnar från Duisburg 1994 som sedan byggdes om för att passa Norrköping.

Så lärde man sig något nytt även denna dag.