Laul: Ge oss en ny vårtradition

Det är nu eller aldrig för den nya versionen av svenska cupen

Helsingborg var senaste laget att vinna svenska cupen.
Helsingborg var senaste laget att vinna svenska cupen.
SPORTBLADET

Ett spännande upplägg, en snabb belöning och allt börjar när fotbollssuget är som störst bland fansen.

Om inte detta skakar liv i svenska cupen, kan inget göra det.

Svensk fotbolls sorgebarn har gjorts om så många gånger att jag har tappat räkningen. I mitten av 2000-talet fick någon snilleblixten att spela flera matcher på samma ort under ett antal helger. TV4 tilläts att intervjua spelare vid sidlinjen efter mål.

– En suverän service till tittarna att få träffa målskytten direkt, beskrev kommentatorn Robert Perlskog idén som stektes omgående efter massiv kritik från spelare och fans.

2008 på Strömvallen i Gävle såg i snitt 165 personer per match Djurgården bli utslagna av Sirius, Helsingborg få stryk av Valsta Syrianska och AIK förlora mot Landskrona.

Upplägget skrotades nästan lika snabbt som Patrick Ekwalls målintervjuer.

Senaste årens försök med hemmaplan för ett av finallagen har inneburit hyfsade publiksiffror men genom bygget av nya nationalarenan i Solna beslutades att alla svenska cupen-finaler ska spelas på Friends. I samma veva för­ändrades cupen ifrån grunden.

Idén med gruppspel i mars ser inte alls dum ut på papperet. Vi vet av erfarenhet att suget är stort bland fansen just nu. Det bubblar av frågor kring nyförvärv, startelvor och taktik. Svenska klubblag behöver fler tävlingsmatcher per år och nu blir det allvar tidigare på säsongen. Allt avgörs inom en relativt komprimerad period, finalen går 26 maj och vinnarens belöning är en kvalplats till Europa League redan till hösten. Där finns tiotals miljoner kronor att hämta hem.

SVT sänder direkt

Dessutom kommer SVT att direktsända ett flertal matcher med start nästa helg (första omgången får stå tillbaka för skid-VM). När statstelevisionens expert Daniel Nannskog besökte Sportbladets web tv-magasin Bollklubben i veckan höll han vad som måste beskrivas som ett brandtal för svenska cupen:

– Jag tycker att alla får bjuda till – tränare, spelare, förbund, medier, hela rubbet! Och sedan folk hemma i stugorna: ut på arenorna! Eller se det på SVT, där har vi det! sa Nannskog och slog näven i bordet.

Ja, det är lite ”nu eller aldrig”-känsla över det här projektet.

Döp detta till Vårstudion

Om det inom några år kan etableras en känsla av vårtradition kring cupstarten, ja då finns det kanske hopp. Här är SVT:s inblandning viktig, tänk bara hur effektivt de planterade Vinterstudion i skidfantasternas medvetande. Varför inte döpa detta till Vårstudion?

Det hade inte heller skadat om klubbarna själva insåg värdet av att marknadsföra cupen men det är nog för mycket begärt.

En annan tanke är att sälja namnrätten till en sponsor som kan erbjuda totalsegraren en bättre prissumma än som nu, ett par hundratusen kronor. En miljon kronor till vart och ett av de åtta lag som vinner en grupp hade satt fart på småföreningarna.

Det finns också fallgropar med det nya upplägget:

Hur ser gräsmattorna ut i mars? Vi kan nog räkna med åtminstone en plötslig snöstorm. Och hur säkra är de mindre arenorna ute i landet när storklubbarnas supportrermassor väller in för en avgörande gruppspelsmatch? Hur mycket publik blir det på en final på Friends Arena om IFK Göteborg och Helsingborg möts jämfört med om den hade spelats på Gamla Ullevi eller Olympia? Kommer det ens 10 000?

Just finalen är en nyckel där det gäller att hamra in en ”vi ska dit”-attityd kring föreningarna och då inte bara för att nå eventuella Europa-miljoner.

Här går att snegla på bandyn som haft cirka 20 000 åskådare de senaste åren på Studenternas i Uppsala oavsett vilka lag som gjort upp om bucklan. Även bandyfinalen flyttar för övrigt till Friends Arena i år och

”Vilken final lockar störst publik?” är en bra marknadsföringskampanj som de respektive förbunden borde ha börjat pumpa redan för en månad sedan.

FAKTA

HÄR ÄR NYA SVENSKA CUPEN

Svenska cupen 2012/2013 spelas enligt internationell modell höst-vår.

Första omgången med 64 lag från division ett och nedåt spelades under förra sommaren.

I andra omgången gick de 32 lagen från Allsvenskan och Superettan in i turneringen.

De 32 kvarvarande lagen lottas in i åtta grupper där lagen möter varandra en gång vardera med speldagar 2-3 mars, 9-10 mars och 16-17 mars.

De åtta gruppvinnarna spelar kvartsfinaler 17 april.

Semifinaler 27 april.

Final 26 maj på Friends Arena, Solna. Vinnaren är, om de inte är kvalificerade sedan tidigare (då går platsen till det andra finallaget), kvalificerad för att kvala till Europaleague.

Den svenska cupvinnaren (eller det lag som kvalificerar sig från cupspelet) går in i andra kvalomgången till Europa League som spelas 18 och 25 juli. För att ta sig till Europa Leagues

gruppspel måste laget vinna i tredje kvalomgången och slutligen ett play off. Kvalificeringen till gruppspelet är värd 20-30 miljoner kronor brutto.

Svenska lag redan klara för Europakval:

Elfsborg. Svenska mästarna går in i andra kvalomgången till Champions League.

Häcken och Malmö FF. Allsvenska tvåan och trean går in i första kvalomgången till Europa League.

Gefle IF. Vinnaren av Fair Play-tävlingen i allsvenskan 2012 har stor chans att få en av tre friplatser till Europa Leagues kvalspel tack vare att Sverige just nu ligger tvåa i Fair Playrankingen.

TITTA, HÄR ÄR GRUPPERNA

Grupp 1

IF Elfsborg

GAIS

Ljungskile SK

IK Sirius

Grupp 2

BK Häcken

Örebro SK

Falkenbergs FF

IFK Värnamo

Grupp 3

Malmö FF

GIF Sundsvall

Östers IF

IK Frej

Grupp 4

AIK

Syrianska FC

Halmstads BK

Örgryte IS

Grupp 5

IFK Norrköping

Mjällby AIF

Landskrona BoIS

Ängelholms FF

Grupp 6

Helsingborgs IF

Gefle IF

Assyriska FF

Varbergs BoIS

Grupp 7

IFK Göteborg

Kalmar FF

IK Brage

Nyköpings BIS

Grupp 8

Åtvidabergs FF

Djurgårdens IF

Jönköpings Södra IF

Umeå FC