Wennerholm: Hur stort är mörkertalet?

1 av 2 | Foto: LEIF PETTERSSON
Alexander Petterssons bil efter kraschen.
SPORTBLADET

Två spelare i Västervik åker fast för rattfylla samma helg.

Jag tror inte mina öron.

Och frågan jag ställer mig:

Hur stort är mörkertalet när det gäller helgfirande hockeyspelare som är ute på vägarna?

Jag kör bil nästan dagligen och över hela Sverige, både kvällar, nätter och dagar, men senast jag stoppades i en nykterhetskontroll var 2014 - i Australien.

Nu avslöjades den ena av Västerviksspelarna för att han voltade med bilen, den andra i en poliskontroll.

Två spelare i en trupp på lite drygt 20 spelare betyder att nästan tio procent av laget var ute och körde bil med otillåten promillegräns i helgen.

Hur många åker inte fast?

Så min självklara fråga är hur många spelare som körde bil rattonyktra utan att åka fast?

Hur stort är mörkertalet?

Risken är som sagt inte speciellt stor att man kör in i en nykterhetskontroll i dessa dagar, när polisen är överbelastad med annat arbete. Och speciellt på helgerna.

Nu anklagar jag inte alla hockeyspelare för att vara ute och röja så fort de får chansen en ledig helg och ta bilen hem. Men det här måste få larmklockorna att ringa hos alla hockeyklubbar i landet.

Noll effekt

Nu hade Västerviks ledning haft en genomgång med spelarna inför den lediga helgen och pratat just om deras ansvar som förebilder och lokala idrottskändisar.

Det hedrar dem.

Men det hade uppenbarligen noll effekt.

Nu tror jag att det här uppmärksammade fallet kommer att ha en avskräckande effekt på andra, men det behövs tydligen ännu mer upplysning, ännu mer information på det här området.

Det här är inte bara pinsamt för Västervik.

De drabbar hela den svenska hockeyn.