Rådström: Det här är ett skitgöra

I dag startar Svenska Rallyt - Sportbladet följde Thomas Rådströms uppladning

1 av 5 | Foto: micke sörensen
INGET LYXLIV Namn: Thomas Rådström . Land: Sverige. Ålder: 36 år. Bor: Umeå. Familj: Singel. Bil: Citroën. Kartläsare: Denis Giraudet. VM-meriter: Seger i Svenska Rallyt 1994 (gällde bara som VM för F2-bilar), tvåa 2001, och trea 1999. 30 starter inga segrar. Bästa placering i Svenska Rallyt: Tvåa tillsammans med Tina Thörner.
SPORTBLADET

HAGFORS

Rallystjärnor ska bära blanka overaller och spruta champagne. Så är vi vana att se dem.

Här är en helt annan bild av svensken Thomas Rådströms arbete.

Ett par slitna mysbyxor och lunch i en husbil.

- Det här är ett jävla skitgöra, ett vanligt kneg. Åskådarna ser oss ofta bara under tävlingarna när allt är perfekt och det är dags för prisutdelning, säger Thomas, när han kliver ur sin Mitsubishi.

Jo, ni läste rätt.

Den röda Citroën Xsara WRC som vi är vana vid att se honom i finns inte på plats. När det är dags för att åka igenom de olika sträckorna och skriva noter väljer de flesta förare att köra Mitsubishi.

- Enda anledningen är att det är den bästa standardbilen som finns att få tag på. Det är ett självklart val när man ska åka ut och åka igenom sträckorna, säger Thomas Rådström, väl medveten om att det kan verka lite konstigt.

- Men här ute är det inga som ser oss.

De enda förarna möter i dag är kontrollanterna Christer Fridlund och Sven-Erik Sohlberg. De ska se till att inga förare fuskar.

- Vi kollar däckdubben, att förarna kör rätt sträcka vid rätt tidpunkt, att de kör högst två träningsvarv, har rätt extraljus och ingen reklam på bilen.

Rallyakademikerna kallar det för rekognoscering när man åker igenom sträckorna.

Ett vackert ord.

Men fram för allt en viktig förberedelse inför tävlingen.

- Jag gick upp klockan 06.00 i morse. Vi har redan hunnit med att köra fyra sträckor och detta är en del av grejen med rally. Har man inte kört sträckorna före tävlingen är man chanslös. Det gäller att läsa in sig, säger Thomas Rådström.

Nedanför rinner Klarälven - mitt i ett stort vinterland

Han står mitt i den värmländska skogen. Några hundra meter nedanför rinner Klarälven och solen är på väg att titta fram. Det är ett enda stort vinterland. För tre veckor sedan var han i Monte Carlo och gjorde premiär för sitt nya stall Citroën.

Det slutade med en stor besvikelse.

- Redan kvällen före tävlingen började bilen gå knackigt. Då förstod jag att den inte skulle gå till första servicen. Jag ringde hem till pappa och sa att jag skulle komma hem i morgon.

Ett fel av härdningen av kolvbultarna var orsaken till att Citroëns värstingbil inte ens kom till start i årets första tävling.

- Sånt kan hända i en sport som rally. Det hjälper inte hur bra man kör när inte grejorna håller. Allt måste fungera, säger Thomas.

Han öppnar dörren till husbilen och slår sig ner framför ett dukat bord.

Kocken Levon Lovis, som ser ut som Manuel i tv-serien Pang i bygget, servar tonfisk, ägg, bröd och spaghetti. Det är trångt vid bordet och Thomas diskuterar några detaljer med sin nya kartläsare Denis Giraudet.

När han fick kontrakt med Citroën för säsongen 2002 fick inte hans tidigare kartläsare Tina Thörner följa med i bilen. De högsta cheferna ville ha en fransman bredvid honom och då fanns det inget att göra åt saken. Thomas försökte få dem att ändra på beslutet, men förgäves.

- Det fanns bara ett alternativ för mig och det var Denis. Vi har åkt ihop tidigare och trivs tillsammans. Allting har blivit lättare, kommunikation med mekanikerna fungerar bättre.

- Tidigare kunde jag och Tina sitta som två frågetecken när det hände något i bilen och vi fick information från teamet. Det var ett problem. Denna lösningen var den bästa nu i efterhand, säger Thomas Rådström.

Kocken Leon Lovis förklarar att ha saknar Tinas glada skratt i husbilen.

- Men samtidigt har det utvecklat Thomas till att börja prata mer med oss. Han är lite blyg. Tidigare satt de och snackade för sig själva, nu är det inte så längre, säger han.

Rally är stort i Frankrike och de har sin egen nationella serie som körs på asfalt. Skulle Thomas vinna ett VM-rally skulle han bli känd över en natt hos fransmännen.

Kartläsaren är mer känd än Thomas själv

I dag är svensken inget stort namn nere på kontinenten. Men hans nya franske kartläsare är ett känt namn. Under fem säsonger har han där emot åkt tillsammans med stjärnan Didier Auriol.

- Samarbetet med Thomas fungerar jättebra och han har en fantastisk kontroll över bilen. Han är en mästare på grus och vintervägar, säger Giraudet.

Maten är uppäten. De ska ge sig ut på ännu en runda före dagens slut. Innan de sticker iväg får Thomas sin favoritost Roquehot och en kaka.

En kock vet hur man ska skämma bort en stjärna under en arbetsdag.

Det är ett litet gäng som är på plats. De högsta cheferna, ingenjörerna och mekanikerna kommer med tävlingsbilen dagarna före.

Är det glitter och glamour att vara rallystjärna?

- Nej, det är mycket resande och det är svårt att kombinera det med ett socialt liv. Jag har 215 resdagar under ett år och man hinner se många flygplatser. Det är mer jobb att förbereda än köra själva tävlingen. Det roliga är att man har sitt stora intresse som arbete. Hotelldöden kan vara hemsk ibland.

Känner du någon press inför Svenska Rallyt som är din hemmabana?

- Nej, jag har aldrig varit bättre förbered inför ett rally. Jag har varit med och utformat bilen på grus och snövägar. Den är byggd efter mig. Jag vet att bilen är så bra att vi kan vinna, säger Thomas.

Det kan låta kaxigt när man precis kommer från en tävling i Monte Carlo där man inte ens kommit till start. Sportchefen Guy Fréquelins förväntningar på honom är stora på vintervägar.

Svenska Rallyt är en av de tävlingar där svensken ska lyckas.

Och Thomas har ingen lust att ringa sin pappa och tala om att han kommer hem i morgon.

- Målsättningen är att vinna. Det bästa för mig vore om det blev dåligt väder och vi stod i lera upp till knäna. Det vore drömmen.

En annan dröm för honom är att vinna ett VM-rally.

Den första segern kan komma i Svenska Rallyt för när Thomas kom tillbaka efter fullfartstesten i går var han belåten.

Bilen kändes bra och förkylningen är borta.

Thomas Rådström kommer trampa plattan i botten under hela helgen.

När det är dags för examen finns det inga mellanlägen.

Svenska Rallyt körs i Värmland

Läs också:

Fredrik Larsson