Den oslagbare

Michael Schumacher – så blev han nummer 1

SPORTBLADET
Foto: ap

Michael Schumacher är den yngste medlemmen någonsin i Graf Berghe von Trips motorklubb. När han är sex år kör han bättre än alla andra och vinner klubbmästerskapet. Föräldrarna Rolf och Elisabeth försöker stötta sin son.

Pappa bygger den billigaste go-carten världen skådat.

Vid sidan om står finansmannen Jürgen Dilk, en nära vän till familjen Schumacher, och ser talangens framfart.

Han bestämmer sig för att hjälpa honom. Med pengar från Dilk börjar resan mot att bli nummer ett i världen.

Tillsammans åker de runt i Tyskland under flera år och Michael bara vinner och vinner.

Första stora segern kommer 1984 då han blir tysk juniormästare i go-cart.

Tio år senare vinner han formel 1-mästerskapet i en Benetton-Ford.

- Vad som motiverar mig är inte att hamna bland de fem främsta. Det är att vinna varje race och göra det bästa jag kan som räknas. Vi får se hur långt det räcker, när karriären är slut vet vi hur många titlar jag vunnit, säger Michael.

Ferrariföraren vann F1-mästerskapet för fjärde gången förra året. Då kom debatten igång. Är han världens bästa formel 1-förare genom tiderna?

På 50-talet vann argentinaren Juan Manuel Fangio mästerskapet fem gånger.

Ett rekord som står sig än i dag.

Schumacher hatar att prata rekord.

- En anledningen till att jag inte vill göra det är att när man väl slagit ett rekord kan det verka som om det inte finns något mer att köra för. Rekord är inte anledningen till varför jag håller på, säger han.

Schumacher har redan rekorden för flest segrar i karriären (53), snabbaste varv (44) och flest vunna poäng (801).

Inför F1-premiären har han förberett sig så som han alltid brukar göra. Med att åka skidor i norska Trysil tillsammans med sin fru Corinna.

Hon har varit runt racerbanorna under lång tid och var ihop med tyska föraren Heinz-Harald Frentzen i över fyra år.

Michael och Corinna kände varandra innann de blev ett par och för Heinz-Harald var det förstås jobbigt att se dem tillsammans. I augusti 1995 gifte de sig. De är stolta föräldrar till Gina Maria, 5, och Mick, 3.

- Vi är en lycklig familj och skidsemestrarna i Trysil får mig att ladda batterierna. Det är inget jag vill vara utan och jag tränar stenhårt även när vi är iväg. Att hålla sig i fysisk form är nyckeln till alla framgångar.

- Jag startade hårdträningen i början av december och jag tränar mellan två och fyra timmar varje dag. Jag har hållit på med racing under många år och det är ett stressigt liv. Att komma bort till Trysil är avkopplande.

Ett annat sätt för superstjärnan att koppla bort sitt arbete är att spela fotboll. Varje år spelar han flera kändismatcher och han är en målfarlig anfallare.

- I fotboll säger man att det blir inte på allvar förrän man är på plan. Det är även sant när det gäller Australiens Grand Prix och formel 1.

- Alla stall har gjort massor med tester och förarna har förberett sig på bästa sätt. Först när vi är på banan vet vi hur det ska gå, säger han.

I fredags lämnade Michael och Corinna vinterlandskapet i Norge. De sitter i solen och njuter av en ledig stund i Melbourne.

- Det första jag såg fram emot var värmen och några dagars ledighet med Corinna innan racet sätter igång.

- Men nu börjar längtan komma, att få sätta igång årets säsong. Efter alla tester vill man känna hur bra de andra förarna är på tävling, säger Michael Schumacher.

Formel 1-stjärnan tar enorma risker varje gång han sätter sig i sin Ferrarikärra.

Sin enorma inkomst är han mer rädd om.

Han drar in en halv miljard per år och har inför den här säsongen tecknat försäkringar värda totalt 830 miljoner kronor.

Bara försäkringspremierna går på runt 60 miljoner kronor. Om det värsta skulle inträffa och Schumacher omkommer under ett lopp får hans familj över 100 miljoner kronor. Om han missar ett lopp utgår det drygt 30 miljoner kronor per lopp i ersättning.

I år får F1-publiken se samma Ferrari, samma Schumacher och troligtvis samma scenario.

Ferrari kommer till start med förra årets bil. Årets modell håller inte för tävling ännu.

- Det är ett klokt beslut. Förra årets bil är snabb och under testerna har den gått extremt bra. Varför skulle vi ta onödiga risker, säger Michael.

Nej, varför skulle Ferrari göra det.

I det första loppet för året handlar det oftast om att ta sig i mål. Känna att man är med när cirkusen drar igång.

De två senaste säsongerna har Michael Schumacher vunnit Australiens Grand Prix. Det har slutat med två mästerskapstitlar.

Den lilla pojken från Hurth-Hermülheim lyssnade till sitt hjärta och följde sina drömmar.

Han blev större än idolen Niki Lauda.

Kungen av formel 1 är Michael Schumacher i sin röda Ferrari.

Teamet han bestämt sig för att vara trogen resten av karriären.

Schumacher har vunnit var tredje GP-lopp han har kört

Här ska Schumi ta sina segrar i år

Inledde sin karriär redan som 6-åring

VM-seger 1.
VM-seger 1.

Förälskelsen startar i den lilla byn Hurth-Hermülheim i Tyskland 1973. Michael Schumacher, fyra år, börjar köra go-cart. Han drömmer om att bli lika bra som stjärnan Niki Lauda som vinner mästerskapet i en röd Ferrari. Nu står alla förarna i formel-1 i skuggan av den lilla pojken. I helgen går starten för nästa kapitel i den fantastiska racersagan. Sportbladets Fredrik Larsson berättar hur "Schumi" blev nummer ett.

Fredrik Larsson