”2004 kan jag köra Formel 1”

Tolv snabba frågor till formel 3000-föraren Björn Wirdheim

SPORTBLADET

Först hade vi ingenting, sedan "Lill-Lövis" Johansson och nu ingenting.

Björn Wirdheim vill bli näste svensk i Formel 1.

I år kör han "division II", Formel 3 000, och har stor chans att redan under hösten få testköra för ett F1-stall.

Snabb bakom ratten Björn Wirdheim har under året visat att han kan köra snabbt i Formel 3 000. Och nu har Formel 1-teamen fått upp ögonen för honom. "Jag har varit i kontakt med flera team och hoppas på en testsits", säger han.
Foto: ROGER SCHEDERIN
Snabb bakom ratten Björn Wirdheim har under året visat att han kan köra snabbt i Formel 3 000. Och nu har Formel 1-teamen fått upp ögonen för honom. "Jag har varit i kontakt med flera team och hoppas på en testsits", säger han.

1 Hur ser en vanlig dag ut för en racingtalang?

- Veckan innan en tävling är jag mycket hos teamet, träffar ingenjörerna och går igenom olika detaljer. Sedan blir det ofta ett träningspass, löpning eller styrketräning. Det är rätt så mycket fritid faktiskt. Jag brukar stiga upp vid nio, vara hos teamet strax före lunch och komma tillbaka hem vid fyra på eftermiddagen.

2 Hur realistiskt är ditt mål, att ta dig till Formel 1?

- Väldigt realistiskt. Många säger att det är svårt för svenska förare att ta sig dit, men jag har chansen om jag fortsätter göra bra resultat. Jag har varit i kontakt med flera team och hoppas på en testsits, att prova en bil och utveckla den. Några verkar seriöst intresserade och vill verkligen göra någonting.

3 Vad är det du saknar just nu för att bli en Formel 1-förare?

- Jag tror inte att jag saknar någonting. Det finns mindre erfarna killar än jag som testar i Formel 1 redan. Det handlar bara om att få chansen.

4 Hur har säsongen i år varit för din del?

- Jag har gjort en bra debutsäsong i Formel 3 000, som är ett svårt mästerskap att köra. Och framför allt är det svårt att göra resultat som nykomling. Normalt får man räkna med tre år för att kunna ta hem totalsegern. Just nu ligger jag femma totalt och har inte varit sämre än åtta i någon tävling. Två deltävlingar återstår och jag hoppas kunna förbättra min totalplacering.

5 Hur viktigt är det att lyckas i Formel 3 000?

- Serien körs ju alltid samma helg som Formel 1, och på samma bana så där har man verkligen ögonen på sig. Det är en klass som har fostrat flera duktiga förare som Alesi, Montoya och Kenny Bräck och ses som en inkörsport till F1.

6 Vägen är lång och snårig - hur stor andel är talang respektive rätt kon-

takter och marknadsföring?

- Har du en extrem talang så kommer du dit i vilket fall som helst. Sedan finns det också förare som har mycket duktigt folk runt omkring sig. Jag tror det är viktigt med båda delarna. Jag har min far och Henrik (Barck, rådgivare) som hjälper mig med jobbet vid sidan om vilket jag är väldigt glad för. Det gör att jag kan koncentrera mig på racingen.

7 Vad tycker du om årets säsong i Formel 1?

- Det har tyvärr inte varit så intressant som jag hoppats. Ferrari har varit för dominant. Å andra sidan brukar det alltid vara så i F1 att ett stall ligger lite före de andra. Jag hoppas att vi får se en intressant fight om andraplatsen i stället. Men jag tycker att det är kul att se att det går bra för de yngre förarna, till exempel Kimi Raikkonen som kör för McLaren.

8 Såg ditt liv annorlunda ut innan eller har det bara handlat om racing hela

tiden?

- Jag satte igång med att tävla i gokart så tidigt som möjligt, när jag var tio år. Mycket beror på min far (Örnulf) som har tävlat mycket i sportvagnar. Han vann Porsche-cupen i Sverige tre år i rad och vann även 24-timmars på tyska Nürnburgring. Jag var alltid med när han tävlade. När jag var 17 år och gick i tvåan på gymnasiet hoppade jag av för att helt kunna ägna mig åt racing.

9 Känner du dig som en

kändis?

- Nej, jag tycker inte att det ändrats sen jag började tävla. Det är klart att jag blir intervjuad av journalister lite oftare, men jag blir ju inte igenkänd på stan vad jag vet. Fast jag tror att det är bra om jag blir mer känd, det underlättar arbetet med sponsorer.

10 Vad får dig att må riktigt

bra?

- När jag lyckas med någonting jag företar mig. När jag sätter upp mål och fullföljer dom så blir jag tillfredsställd av det. Det är det jag strävar efter.

11 Vad är det första du skulle göra om du blev stats-

minister?

- Ta bort hastighetsbegränsningarna"

12 Slutligen, när kör du

i Formel 1?

- I slutet av året kan det bli möjligt för mig att göra ett test. Och gör jag ett bra jobb som testförare så kan det gå på en säsong, alltså tidigast 2004. Om jag inte når ända fram är alternativet Cart-serien.

Snabbfakta/ Björn Wirdheim

Erik Jullander