”Förarna har det för lätt”

Bernie Ecclestone vill göra formel 1-cirkusen roligare

1 av 2 | Foto: AP
Michael Schumacher och Rubens Barichello i ensamt majestät, fast på den här bilden i omvänd ordning, har varit en vanlig syn denna säsong. Ferrariförarnas överlägsenhet har fått Bernie Ecclestone att reagera.
SPORTBLADET

KIEL

Formel 1 har blivit "formel långtråkig".

Ferrari är överlägset, publiken tröttnar och F1-bossen Bernie Ecclestone känner sig uttråkad.

Därför vill han ändra reglerna.

Sportens starke man har med fasa sett hur Ferrari vunnit dubbelt i åtta av årets lopp, vunnit märkes-VM och slutat etta och tvåa i förar-VM.

Inget annat stall har haft en chans.

- Problemet är att tekniken numera är viktigare än föraren, säger Bernie Ecclestone till ITV.

- Jag vill inte förringa förarnas insats, men deras jobb har blivit för enkelt. Senast tittade jag på Michael Schumacher via den kamera som finns i hans bil, han satt i cockpit och såg ut som han skulle åka och handla.

En däckleverantör

Nu kräver Bernie Ecclestone flera regelförändringar för att spänningen ska återkomma och sporten överleva.

- Ett märke ska leverera däcken till samtliga stall, säger han.

Numera finns det två däcktillverkare, Michelin och Bridgestone. I början av säsongen var det tydligt att de som körde med Michelins däck var snabba när solen sken, men när det regnade förlorade de stort mot bilarna med Bridgestones däck.

- Skruva tillbaka den elektroniska utvecklingen.

Anti-spinnsystem, elektronisk starthjälp och automatväxel i bilarna gör att förarens egna fel rättas till automatiskt.

Om reglerna skärps får förarens skicklighet en större betydelse.

"Samma testrättigheter"

- Jag vill ha fyra träningstillfällen på var 30 minuter, fördelade på fredag och lördag. Tiden på träningarna ska räknas samman och bestämma startpositionen i loppet, förklarar Bernie Ecclestone.

- Alla stallen ska också ha samma testrättigheter.

I fjol fick inte alla stall testa på Ferraris hemmabana, Monza och det har retat upp F1-bossen.

Regeländringarna är kontroversiella - men de kan vara genomförda redan starten i Australien den 9 mars 2003.

Anna Carlsson