Valsarna tvingas lämna elitserien?

”Åkarlönerna har skjutit i höjden - vi klarar inte det”

SPORTBLADET

Det är kris i speedway-Sverige.

Alltfler klubbar får stora ekonomiska problem.

Nu är Valsarna nära att dra sig ur elitserien.

- Åkarlönerna har skjutit i höjden. Vi klarar inte det, säger Lars Gulbransgård, lagledare för Valsarna.

GLÄDJE 1999 - SORG I DAG Valsarna tog SM-guld 1999. Nu kan laget tvingas lämna den högsta serien - laget har inte råd med de höga lönekostnaderna.
Foto: MICKE SÖRENSEN
GLÄDJE 1999 - SORG I DAG Valsarna tog SM-guld 1999. Nu kan laget tvingas lämna den högsta serien - laget har inte råd med de höga lönekostnaderna.

SM-guld 1998 och 1999.

Då var det fest i Hagfors.

Nu är det andra tongångar i Värmlandsklubben.

Ekonomin är usel och spelarna flyr från Valsarna.

Bland annat har GP-förarna Rune Holta och Mikael Karlsson lämnat klubben.

Får Valsarna inte pengar till ett slagkraftigt lag före den 15 december måste man dra sig ur elitserien.

- Det finns för få stjärnor i speedway. Det gör att de som redan är etablerade på marknaden sitter i en otroligt bra förhandlingssits och lönerna har blivit därefter, säger Lars Gulbransgård.

Lockar åskådare

För några år sedan var elitserien i speedway kanske kall, inte så många var intresserede av sporten.

2002 är det annorlunda. TV sänder GP-tävlingarna och stormatcherna med Rospiggarna och Masarna kan locka publikskaror på över 10 000 åskådare. Utrymmet i media har ökat lavinartat.

Lönemedvetna

Med sportens uppsving har även åkarna blivit mer lönemedvetna.

- Förr kunde man hantera lönerna. I dag går det inte. En bra förare vill ha en miljon kronor för sex månader. Det har vi inte råd med att betala. Jag tror att flera klubbar i elitserien inte kommer ha råd att fullfölja nästa säsong, säger Lars Gulbransgård.

Valsarna letar nya förare, men många har tackat nej och i stället valt andra klubbar som erbjudit mer pengar.

Gollob tackade nej

I går tackade bland annat Tomaz Gollob nej till Valsarna.

Även Speedwayförbundet är oroligt över utvecklingen.

- De sista åren har lönerna fördubblats. En bra förare får 40 000 kronor per match och räkna sedan med att de kör fyra matcher i månaden och i flera ligor så blir inkomsten riktigt bra. Visst har de utgifter också, det ska man inte glömma, säger Jan Alkebring, ordförande i Svemos tävlingssektion.

I helgen träffades samtliga elitserieklubbar. Och signalen var tydlig.

Löneutvecklingen måste stoppas.

- Som jag uppfattade hade alla klubbar problem just nu. Och en sak vi måste stoppa är signing-bonus. Det har inte funnits tidigare, men nu vill allt fler ha sånt, det går inte för klubbarna, säger Jan Alkebring.

Läget i andra toppklubbar i elitserien

Tomas Ros