Marcus vinner igen

Grönholm har inlett jakten på Tommi Mäkinens VM-rekord

SPORTBLADET

Rally-VM. Bästa tillfället att se världsmästaren Marcus Grönholm köra samt få tillfälle att prata rally är under Peugeots vintertester i Jämtland. I den lilla byn Kall

finns inga kvällsnöjen – efter jobbet väntar endast mat och en stunds trevlig samvaro vid öppna spisen.

Marcus Grönholm.
Foto: Micke Sörensen
Marcus Grönholm.

Niär Marcus Grönholm nu på söndag vinner Svenska Rallyt inleder han på allvar jakten på Tommi Mäkinens rekordserie, fyra VM-titlar.

Marcus kan mycket väl klara utmaningen. Han är ung (34 år), i perfekt balans inför årets VM och sitter i den bästa bilen rally-VM kan erbjuda just nu.

Marcus stortrivs med jobbet. Allt fungerar, han har en inre harmoni, ingenting stör hans mentala koncentration – inte ens hans brittiska förarkollega hos Peugeot, Richard Burns.

Åtskilligt har skrivits senaste året om osämja. Samma förhållande råder mellan Grönholm och Burns som mellan Montoya/Schumacher i F1.

”Nåja, vi är inte ovänner men inte heller vänner. Och det blir vi nog aldrig”, säger Marcus lite eftertänksamt på klingande finlandssvenska, ”?jo, förresten, lite som Montoya och Schumacher, det är nog en bra liknelse.”

Burns ska komma till Kall om två dagar men då är Grönholm redan på väg till Monte Carlo-testen i Frankrike. De två kör helst sina tester enskilt och diskuterar aldrig körstilar, data eller inställningar.

Faktum är att Marcus inte behöver göra jämförelser överhuvudtaget. Peugeots testteam vet numera hur han vill ha bilen. Marcus godkänner oftast bilens setup redan efter ett par testrepor och ändrar sedan ytterst sällan.

”Nej, det gör mig bara osäker på var jag står egentligen. Många andra förare ändrar i sin setup under rallyt, men jag vill ha samma bil även om förhållandena ändrar sig.”

Det finns en god anledning till Marcus tvekan inför ändringar i setup – eftersom Peugeot 206 WRC är en av de mest elektroniskt styrda bilarna i VM-serien. I stort sett allt är, som det heter nuförtiden, ”mappat”. Och när man programmerar om olika detaljer påverkar det alltid helheten, bilens uppträdande i olika situationer – och det är inte alltid till det bättre.

”Har man ändrat och det blir fel, då är man illa ute för det går inte bara att gå tillbaka, det blir ändå inte samma känsla igen.”

Gasspjäll, insprutning, ventiler, turbo, växellåda, samtliga tre diffar plus antispinnsystem och aktiv fjädring regleras hydrauliskt och styrs av elektronik och datorkraft. Peugeot 206 WRC har gott om megabyte i styrboxarna och på hydrauliksidan ligger Peugeot nära den gräns på 115 bar som reglerna tillåter, vilket betyder att allt i bilen ändras på tusendelar av en sekund.

Även det senaste tillskottet i teknikyran, aktiva krängningshämmare (som samverkar med fjädring och stötdämpare) styrs av datorkraft och regleras rent mekaniskt av hydrauliken.

”Fast jag har aldrig varit förtjust i aktiva krängningshämmare. Vi har testat dem länge och jag använder dem för att teknikerna vill det. Men de gör mycket lite för körningen och någon tid tjänar jag inte – jag har kollat.”

Peugeot har ett teknikförsprång gentemot de övriga. Subaru har liknande system och även Ford och Citroën använder ibland ”aktiv” fjädring i någon form. Men Peugeot ligger före i utvecklingen och har jobbat med annan utveckling senaste året.

Bilens vikt är fransmännens fokus just nu. Alla WRC-bilar måste väga 1 230 kilo – men frågan är var kilona sitter, WRC börja närma sig F1 ifråga om viktfördelning och tyngdpunkt. En 206 WRC klar för Svenska Rallyt väger idag knappt 1 100 kilo på vågen hemma i rallyfabriken – och barlastas alltså med runt 150 kilo. Lågt, såklart.

”Jo, ungefär sådär är det. Och i ett vinterrally är många detaljer lättare; olika kylare, bromsar med mera. Och även däcken är ju smalare och väger mindre”.

Grönholm är förvånansvärt öppen när det gäller tekniken, ingenjörerna talar inte gärna om innehållet i bilarna.

Marcus medger gärna att han längtar efter ett riktigt snörally – att få vinna Svenska Rallyt är lite speciellt för honom.

”Rally ska helst köras på vinterunderlag, eller åtminstone på grus. Jag har egentligen ingenting emot asfalt heller, det har ju gått bra. Men lika snabb som Panizzi blir jag nog aldrig.”

Marcus rankar Svenska Rallyt som det roligaste i kalendern, till och med före den finska deltävlingen. Sämst tycker han om Monte Carlo-rallyt, det är något han måste lida sig igenom innan säsongen kan börja på allvar.

Han suckar lite:

”Nå, det har ju inte gått så bra heller i Monte, det påverkar mig kanske också lite grann att inte trivas så bra där.”

Australien, Nya Zeeland, England och Argentina tillhör alla Marcus favoritrallyn. Tvärtom är det med Cypern, Turkiet, Tyskland och Grekland.

Vilka som blir hans svåraste motståndare i årets VM verkar han inte ha tänkt på. Han funderar lite, ler en smula.

”?svårast blir nog Petter Solberg, han har utvecklats mycket senaste året. Och han har en bra bil – Subaru har fått mer effekt, kanske har också bilen blivit mer tillförlitlig.”

Marcus nämner märkligt nog inte Tommi Mäkinen när vi talar om Subaru.

”?jo, det är så här; när jag först kom till VM såg jag upp till honom. Han var allt jag ville bli. Nu har han tyvärr varit mycket tam. Senaste åren har jag bara sett honom riktigt tänd två gånger.”

Vi talar om andra förare. Colin McRae och Carlos Sainz ser Marcus inte heller som något hot.

”Nej, de har bytt stall, fått nya bilar och det tar alltid en viss tid att komma in i allt nytt.”

De två Ford-förarna Markko Märtin och Francois Duval kommer inte heller tillhöra de främsta, spår Marcus.

”Märtin kan nog bli bra. Men Duval tror redan han är en stjärna, han får nog lära sig att hälsa innan han kan bli något.”

Rakt på sak. Marcus hymlar aldrig. Han är konkret, använder inga omskrivningar. Marcus är resultatinriktad, vet att om man ska komma någon vart måste man kunna säga vad man vill.

Han är samtidigt lugn och avslappnad. Men så har han nu två VM-titlar bärgade och två år kvar på kontraktet med Peugeot och ingenting tyder på annat än att Markus med lätthet tar sin tredje VM-titel i år – samt en fjärde 2004?

”nja,....(brett leende)... Nå, då måste jag vinna båda åren..., och jo, det går kanske. Men det blir lite svårare i år, ja, i varje fall blir det inte lika enkelt längre.”

Rallyvärlden är ombytlig, det vet Marcus. För två år sedan var han ny världsmästare men hela VM-året 2001 gick snett.

”Kanske var jag osäker och helt klart var varken teamet eller bilen lika utvecklade som idag. Om jag ska vara uppriktig känns det helt annorlunda idag.”

När Marcus kör samma femkilometerssträcka utanför Järpen som han var så snabb på för två år sedan noterar han att tiden nu är tretton sekunder bättre.

Det betyder alltså 2,5 sekunder per kilometer – eller omräknat drygt tio minuter i ett VM-rally av Svenska Rallyts längd.

En evighet för konkurrenterna att ta in. Och med Marcus på bästa åkhumör i den just nu bästa rallybilen kan Svenska Rallyt bara sluta på ett sätt.

Tio VM-poäng i Svenska Rallyt till Marcus är ett säkert tips.

Men gardera trots allt med Petter Solberg.

För det gör Marcus.

Thomas Berggren (auto motor&sport)