”Schumis” superhjälm - för 138 000 kronor

SPORTBLADET

KIEL. Minns Tom Cruise i Top Gun. Nu är det dags för Michael Schumacher i formel 1.

Den tyske världsmästaren inspireras av stridsflygare och satsar på en helt ny hjälm.

Kostnad: Över hundratusen kronor.

Nya krukan sänker ljudnivån från 114 till 98 decibel

Michael Schumachers hjälmtillverkare Schuberth har till årets säsong tagit fram en revolutionerande huvudbonad. Den är lätt, liten och stabil. Dessutom ska den sänka ljudnivån i cockpit avsevärt, därför har lufthålen tagits bort och föraren nu får sin luft genom en slang.

Precis som en stridspilot.

- Vi har arbetat med detta väldigt länge. För två år sedan hade Michael Schumacher fyra önskningar, han ville att hjälmen skulle vara lättare, mindre, luftigare och tystare. De första tre uppgifterna löste vi inom sex månader, den fjärde uppgiften var betydligt svårare att lösa och nu har ett team arbetat med det under åtminstone nio månader, säger företagets utvecklingschef Oliver Schimpf.

- Äntligen är vi nöjda. Nu har vi reducerat ljudnivån med 20 decibel inne i hjälmen och det är en okej nivå, men den kan bli bättre.

Strax under smärtgränsen

Ljudnivån i cockpit på en formel 1-bil är extremt hög, 114 decibel, vilket är lika mycket som en tryckluftshammare och den ligger bara sex decibel under den absoluta smärtgränsen på 120 decibel.

Hjälmtillverkaren har nu lyckats sänka ljudnivån till 98 decibel, vilket är jämförbart med larmet på ett diskotek.

- För att lyckas sänka ljudnivån måste all luft som finns i hjälmen ljuddämpas. Det enklaste sättet för att lyckas med det är se till att det finns ett hål där luften kommer in.

"En fördel för hälsan"

Hjälmbärarens näsa sitter i en tvådelad ljuddämpare som absorberar ljudet. Tillsammans med innermasken bildas en resonansljuddämpare.

- Sitter man i ungefär en och en halv timme med 114 decibel i öronen blir det jobbigt. Hjälmen kanske inte plockar några tiondelar under loppet, men det är en fördel för hälsan och det är en fördel efter loppet. Jag är säker på att det finns ett samband mellan den höga ljudnivån och trötthet under och efter loppet, säger Schimpf.

Just nu utvärderas hjälmen av Ferraris testförare.

- De gör tummen ner eller tummen upp, sedan ska vi få den godkänd av Formel 1:s säkerhetsgrupp. Jag räknar med att den kan finnas med från och med det sjätte eller sjunde loppet.

Det innebär att Michael Schumacher kör det första loppet med den nya hjälmen i slutet av maj eller i början av juni. Företaget har även erbjudit BMW-Williams att köpa hjälmen, men i nuläget är den bara aktuell för Ferrari.

Förbrukar 18 hjälmar per år

Den kommer att kosta mellan 110 och 138 000 kronor, och Michael Schumacher och Rubens Barrichello har med sig tre hjälmar var till varje tävlingshelg.

På ett år gör de av med ungefär 18 hjälmar i hop.

Den totala summan för bara hjälmar hamnar på närmare två miljoner kronor.

Anna Carlsson